♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Spegel, spegel på väggen där.....

Kategori: Allmänt

Jag har på senare tid upptäckt att jag börjat undvika att se mig själv i spegeln.

Var ju till frissan i tisdags; och då sitter man ju med en stooor spegel mitt framför sig och jag blev riktigt nere över att se mig själv i spegeln. Jag undvek så gott jag kunde att titta men det är ju inte så lätt ;-)

Jag tycker nämligen inte att det är JAG som jag ser. Jag upplever mig inte alls så där stor som jag ser mig själv i speglar och på foto. Jag tycker jag ser så stor och tjock ut :-(   När jag ser mig på foto så brukar jag tänka att "herregud, vad fet jag ser ut".

När jag beklagar mig för min sambo så säger han alltid att han tycker jag är så fin, (det säger han iochförsig annars också - ofta)  och jag märker att han menar det, men jag önskar att jag kunde lära mig att själv gilla min spegelbild också. Jag får dock bara ännu mer dålig självkänsla av att se mig själv.

Kan man lära sig att gilla sin spegelbild INNAN man gått ner i vikt?

Kommentarer

  • sanna säger:

    Vad jag känner igen mig i det du skriver, så väldigt mycket. Innan jag började gå ner så upplevde jag mig inte så stor, Jag blev så arg och trodde alla tog konstiga kort med kameran. jag tyckte inte om de jag såg alls. men sambon sa alltid likadant du är jätte fin och arg blev jag.



    Någonstans hade jag tappat mig själv kände inte längre igen tjejen som var i spegeln. Idag är det nästan tvärtom nu känner jag inte igen mig när jag tittar känner mig ibland naken. Har inte längre en kropp att gömma mig bakom.



    Men vendella för mig är du vacker för jag har lärt mig att känna dig på bloggen och du verkar vara en underbar tjej, lyssna på din sambo.



    Visst kan man gilla den, allt handlar om självkänslan och den kan man bygga upp sedan växer den säkert mer med att man går ner. Kan jag börja tycka om mig lite så kan du med vännen, för jag har verkligen hatat mig själv och min kropp sen jag var liten.



    Du är så värdefull vännen och betyder så mucker för mig....

    Kramar om dig.. Hoppas du kan läsa vad jag skrivit nu för jag är så trött och då slarvar jag ännu mer...

    2008-12-19 | 20:43:19
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Det är klart man kan tycka om sin spegelbild även om man är stor. Lyft fram det positiva i ditt utseende. Tycker du att du har fint hår? Fokusera på det och sen kan du försöka bygga ut det lite.

    Det är svårt, man matas in med info om att man ska se ut på ett visst sätt, och risken är ju att när man väl har gått ner i vikt så blir man inte nöjd då heller. Jag tror man måste försöka älska sig själv både inuti och utseendemässigt hur mycket eller lite man än väger, för att må bra på alla plan. Mycket begärt och säkert väldigt svårt att nå det målet, men man kan iaf försöka att komma en bit på vägen. :)



    Vi är värdefulla, snygga och vackra trots våran övervikt! Jag vet massor av stora och överviktiga tjejer som jag tycker är ursnygga just för att de har sån utstrålning! Det är inte en perfekt midja eller långa smala ben som gör det... det är HELA paketet. :)

    2008-12-19 | 20:48:12
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • ner 50 kg säger:

    ja, jag har bestämt mig för att göra så. Jag kör viktväktartänk och väger mig på måndag! :D

    Kram!

    2008-12-19 | 22:06:51
    Bloggadress: http://nerfemtiokg.blogg.se/
  • Ulrika säger:

    Kanske behöver ni bli riktigt goda vänner, du och "hon där" i spegeln? Kan vara lättare att samarbeta då kanske? Dessutom blir det lättare att lyssna på andra, t.ex. sambon och ärligt uppskatta och ta åt sig. Vet att det inte är lätt, men inte omöjligt. Behandla dig själv som din bästa vän.

    Allt gott till dig!

    2008-12-19 | 22:50:46
    Bloggadress: http://ulrikagabriel.blogspot.se
  • Grandinar'n säger:

    Jag va/är likadan...

    Men man får börja lita på dom som man har runtomkring sig helt enkelt. Man ÄR faktiskt fin! :)

    2008-12-19 | 23:19:56
    Bloggadress: http://ceekaay.blogg.se/

Kommentera inlägget här: