♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Godmorgon!

Kategori: Allmänt

Söndagmorgon och det börjar regna ute. Vi hade ju tänkt gå tipsrundan men det får bli en innedag istället :-( Får väl se vad man hittar på.

Ikväll får ni inte missa Kalla Fakta på TV 4: Annika Dahlqvist (GI-doktorn) medverkar bl a. Det ska bli grymt intressant att höra vad de har att säga. Det är rätt intressant ändå med GI-metoden; att man genom att äta mycket fett men skippa kolhydrater går ner i vikt. Den metoden är nog inget för mig dock eftersom jag har gallbesvär.



Ja, jag har inte så mycket mer att förtälja just nu, dagen har ju knappt börjat ;-) Får återkomma när jag har något att berätta :-D

Puss o kram

Kommentarer

  • Bantarbritta säger:

    Fast GI och lågkolhydrat-low fat eller vad den nu heter är två olika metoder som jag förstått det. :) Jag kör det förstnämnda, och där äter man egentligen efter sunt förnuft. :) Den där andra metoden tycker jag känns lite överdriven på nåt sätt. :S

    Det bästa är nog att man hittar det sätt som passar sig själv och som man märker fungerar. Godmorgon föresten! Nu måste jag skynda mig till jobbet, borde ha åkt för fem minuter sen! :D

    2008-11-16 | 11:04:21
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Anna säger:

    Gallbesvär brukar orsakas av att man använder gallan för lite - dvs att man äter för lite fett totalt sett. Gallan blir liggandes oanvänd i gallblåsan och bildar stenar. När man sedan för ovanlighetens skull äter något fett och det blir fart på gallblåsan, får man ont av stenarna.



    Äter man däremot fett regelbundet får man inga gallbesvär, då är det ju omsättning på gallan hela tiden. :-)



    Själv har jag gått ner 17 kg på fem månader med lågkolhydratmat och mycket fett. Från 85 kg till 68 kg. Om jag tittar tillbaka på det senaste halvåret så är min huvudsakliga känsla...mätt. Mätt och frisk och ointresserad av socker. Och det ska bli spännande att se fettdebatten ikväll, eftersom jag har så positiva egna erfarenheter av högfett/lågkolhydrat.

    2008-11-16 | 11:30:54
  • Vendela säger:

    Svar Anna: Fast gallbesvär utlöses ju bl a av fettrik mat. Det säger ju alla läkare. Var har du hört att det utlöses av för LITE fett? Jag är nyfiken! ;-)

    2008-11-16 | 12:33:49
    Bloggadress: http://vendelasextioatta.blogg.se/
  • Anna säger:

    Ja, gallbesvären kan utlösas av fettrik mat, om man redan har gallstenar som ligger och lurar. Men själva stenarna orsakas oftast av kolhydratrik och fettsnål mat.



    Om du äter ovanligt mycket fett vid något tillfälle, kommer gallan sätta fart och spola runt de redan existerande gallstenarna. Då känns det rejält - och så tror man att det är fettet som har orsakat alltihop.



    Men när man väl är av med stenarna brukar det inte bildas några nya om man äter ordentligt med fett. Det gäller att hålla systemet igång! :-)

    2008-11-16 | 13:09:42
  • Kattis säger:

    Det som Anna säger stämmer, och om man tänker efter så stämmer det ju även med vad läkarna säger :-). Den utlöses av fettrik mat - men bara om man inte är van vid att äta fet mat!

    Går du in här http://kolhydrater.ifokus.se/ och söker lite så kan du hitta information! Trogen anhängare till low-carb-high-fat är jag hihi. Och visst kan det kännas lite "överdrivet" som bantarbritta säger, men när man tänker efter lite.. så äter man allt det jättegoda och utesluter det lite mindre goda - samtidigt som det gör underverk för kroppen. Det kallar jag sunt förnuft! ;-)

    2008-11-16 | 15:27:31
    Bloggadress: http://ernies.blogg.se/
  • Sanna säger:

    hej vännen! Hoppas att allt är väl? Hoppas du haften trevlig helg... Det vill jag också se =)

    Kram

    2008-11-16 | 17:50:27
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/

Kommentera inlägget här: