♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Baksugen!

Kategori: Recept

Fasen vad baksugen jag blivit! Tycker på var och varannan blogg så bakas det, och man ser bilder på läckra bakverk :-)

Kanske inte det allra bästa när man ska försöka gå ner i vikt, men man kan ju alltid frysa in och ha i beredskap när man får oväntat besök. Dessutom har jag aldrig varit svag för kakor och bakverk, så jag kan ha det hemma utan att gå och äta upp alltihop. Nöjer mig med en bit. Det är snacks och godis och kvällsmackor som gjort mig tjock ha ha

Här kommer två recept som jag ska prova. Lämnar utlåtande sedan när jag bakat (om ingen av er hinner före förstås). Det första receptet på müslimuffins är ju ganska hälsosamt iaf :-)  Receptet på långpanne-bullar diggar jag skarpt. Ett superenkelt sätt att baka bullar på!

Müslimuffins

(till 8 muffins)
2 dl Finax Branmüsli+ Naturell
2 dl mjölk
50 g flytande margarin
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här: Mät upp müslin i en skål. Tillsätt mjölken, rör om och låt stå någon minut. Tillsätt övriga ingredienser. Rör om väl. Klicka upp smeten i stora muffinsformar och grädda mitt i ugnen, 250 grader ca 10 minuter.

Tips på smaksättning (om man vill):  Stick ner några äppelklyftor i varje muffins och strö över kanel innan gräddning.


Bullar i långpanna
 
150 g smält smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl socker
1 ägg
½ tsk salt
11 dl mjöl
(Röres ihop som en vanlig bulldeg. Blir ganska lös)

Fyllning:
150 g rumstemp. margarin
2 msk vanillinsocker
3 dl florsocker
150 g philadephia ost
(röres ihop)

Smöra långpannan.
Häll över bulldegen och platta ut med handen (Mycket kladdig)
Klicka ut fyllningen och tryck ner den lite med en sked.
Låt jäsa 30 min.
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 200 grader 10-15 min

Detta recept hittade jag hos Linda .  Visst ser bilden läcker ut?



Jag hoppas att ni viktkämpare inte tycker jag var taskig nu som lade ut bakrecept?? Inte min mening i så fall :-)



 

Kommentarer

  • Therese säger:

    Bullarna i långpannan måste jag definitivt pröva, jag gillar det som går fort och är "effektivt". Ja du, det vore jätte skoj om det blev en inspelning i Dorotea, men jag tror att han spelar in vart som hellst i Norrbotten/västerbotten/jämtland - bara de hittar "rätt" hus och familj :-)Kram kram

    2008-10-20 | 16:30:53
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Mmmmmm.... Vad skulle jag in hit och göra =) Jag är hungrig och det blev ju inte mindre nu.... Jag har ju funderat lite på det här med julen. Jag brukar ju baka med ungarna både lussebullar och pepparkakor och sedan blir det massor av julgodis. Men hur ska man göra nu då,tänk om jag inte kommer att kunna låta bli. För jag tycker att ungarna ska inte behöva bli drabbade bara för att mamma är ett gottemonster....

    Kram vännen...

    2008-10-20 | 17:25:27
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Absolut inte fel att lägga ut recept, man kan ju baka till speciella tillfällen, för såna stöter ju även vi på! :)

    Muslimuffinsen lät ju rätt ok ändå, och man skulle säkert kunna byta ut vetemjölet till typ dinkelmjöl så blir det ännu bättre! Inget socker heller... :)

    Jag gillar också att baka, men jag har lätt för att äta upp det också tyvärr...

    2008-10-20 | 18:47:52
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här: