♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

En sak jag oroar mig över....

Kategori: Allmänt

.....är om det blir en massa lösskinn (ho ho vad äckligt det ordet låter) om jag nu lyckas gå ner ordentligt i vikt! Känns inte särskilt lockande; vet inte vad som är värst - som man ser ut nu eller smalare med en massa skinn som hänger? Som det är nu vågar jag inte gå på allmänna bad eller badstränder i bikini/baddräkt bara för att jag har såna komplex över hur tjock jag är - men det lär jag ju inte våga sen heller om det blir lösskinn!

Är det något som man inte nödvändigtvis behöver drabbas av? eller drabbar det alla mer eller mindre??

Kan man göra något för att förhindra det? (förutom styrketräning/simning).

Bekostar landstinget operation för de som får mycket lösskinn? Hur går en sådan operation till? Risker med op?

Som ni ser har jag många frågor och funderinga kring dettar. Finns det någon som kan svara på dem??

Kommentarer

  • kakan säger:

    Har precis samma oro och funderingar! Vad jag fått lära mig är att det är olika i olika landsting vad som gäller. Hos mig så får man tydligen en bukplastik om man har ett häng på magen som är 4 cm eller större.. Men hur det är med andra delar av kroppen, typ överarmarna vet jag inte.. Hur tråkigt det än låter - så prata med din läkare eller distriktssköterska eller så och be om hjälp att få veta vad som gäller hos dej!

    2008-10-05 | 13:41:44
    Bloggadress: http://kakanskilokamp.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Du har säkert redan läst om mina funderingar. Jag tog upp det med min husläkare som skickade en remiss till kirurgen i mitt landsting. Jag fick sedan ett svar att om jag gick ner till BMI 29 och nedåt så skulle de pröva mitt ärende eftersom jag isåfall har gått ner så mycket i vikt. Tror att jag skulle ligga på ca 78 eller något liknande för det BMIet (orkar inte räkna just nu) och som mest har jag vägt 140=väldigt mycket löst skinn.

    Jag märker redan nu att det hänger, men vill ändå gå ner till en hyfsat vikt. Jag är rätt nöjd och glad om jag når till det BMIet även om det räknas som överviktig fortfarande. OM inte landstinget hjälper till med operation så tar jag ett lån, för då jäklar har jag jobbat hårt för min nya vikt och det blir nog en sporre att hålla vikten dessutom. :)

    2008-10-05 | 18:08:40
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Jodå, hon äter sånt också, hon har fått lära sig den hårda vägen. ;) Vi brukar koka fullkornspasta/fullkornsris/couscous/potatis eller något liknande, och sen får hon äta samma sak som vi.

    Den här salladen tyckte hon jättemycket om! :) Men visst gnälls det ibland, och då har vi som regel att man måste smaka iallafall, tycker man inte om då så behöver man inte äta det. Oftast slinker det mesta ned, och de gånger det inte gör det handlar det mest om en trött och trotsig unge som äter samma sak en annan gång. ;)

    2008-10-05 | 19:02:20
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Ja du! Jenny på min blogg fick igenom det, skriv och fråga henne hon kanske kan svara på hur du ska gå till väga. Jag har ju mest magen kvar efter Anthon, men så irriterande.....

    2008-10-05 | 19:22:24
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/

Kommentera inlägget här: