♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Hur tänkte du nu dr Annika??

Kategori: Diskussion/åsikt/debatt



(Bild: Aftonbladet)


Jag trodde inte mina ögon när jag läste i gårdagens Aftonbladet, att dr Annika Dahlqvist, även kallad "fettdoktorn", hävdar att om man äter LCHF-kost så får man inte svininfluensan, ja - inga infektionssjukdomar alls.

Dessutom säger hon att hon tycker det är urlarvigt att gå på mammografi och cellprovtagningar. Det är onödigt tycker hon, när folk dör av felaktiga kostråd medan bara enstaka får bröst- och livmoderhalscancer.

Äter man en riktig kost får man inte cancer, säger hon!

Ni kan läsa artikeln här, och i sin helhet i gårdagens Aftonbladet.

Jag har hitintills tyckt att hon resonerat ganska vettigt ändå; för även om jag inte är helt övertygad om LCHF-dieten så tror jag det ligger något i det ändå. Jag menar, förr fanns inga light-produkter och annan kemisk "skit", och det fanns inte på långt när så många feta människor som det gör idag. Så jag blir inte ett dugg förvånad att LCHF-dieten gör att folk går ner i vikt. Genom att äta mer fett blir man ju mer mätt, och äter därmed mindre. Dessutom är ju äkta smör, grädde o s v bättre för hälsan eftersom det är naturligt.

Men när jag läste gårdagens artikel - ja då undrar jag om hon har alla hästar hemma??? Det luktar fanatism lång väg! No way att man kan undvika cancer el. svininfluensa genom att äta LCHF-kost; det beror på helt andra saker....

Hur reagerar NI på den här artikeln??

Kommentarer

  • Nina säger:

    Hello!!!



    Ja det där lät ju lite väl överdrivet... Tror inte på det där resonemanget.

    Men jag tror att riktiga produkter som smör och grädda osv är bättre än light och sånt!

    Sen smakar maten bättre oxå med feta varor =)



    Hoppas ni haft en bra helg. Det har vi =)

    KRAMAR!!

    2009-08-31 | 13:34:37
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Tove säger:

    Tänkte också på det när jag såg löpsedeln, att det där väl ändå var att ta i... Nog för att man styra mycket i kroppen med mat men all cancer kan man inte skylla på dåliga kostvanor. Lite fult sagt av henne faktiskt.. Men men, uppmärksamhet får man ju även på skumma uttalanden :) Hittade din blogg via google när jag sökte på viktnedgång o bloggar. Hoppas det går bra för dig :)

    2009-08-31 | 14:08:29
    Bloggadress: http://jajemensan.blogspot.com
  • sara säger:

    Hej hej

    Åhh vad jag blir trött på sådana människor. Det är ju omöjligt att rätt sorts mat skulle skydda mot cancer.

    Sen tror jag helt klart att en sund och bra kost skyddar mot diverse infektioner, som vanliga förkylningar och sådant.



    Hoppas du får en fortsatt bra måndag

    2009-08-31 | 14:35:09
    Bloggadress: http://attbaravarasara.blogg.se/
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Ja du där är du nog helt rätt ute, nu går hon väl långt... Som sagt inte alla hästar i hagen ;-) Och, ja du måste nog nästan vara ensam om att tycka män som hatar kvinnr är si så där, jag såg den i går och funderar på att se om den ikväll ;-) Gillar den skarp! Hoppas annars allt är bra, skickar en stor kram!!

    2009-08-31 | 20:23:28
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • hemma hos Bus säger:

    Hej...Jag håller med dig fullständigt. Hur kan mn uttrycka sig som hon gjorde igårdagens tidning???

    Jag brukar inte bli upprörd så lätt men det blev jag faktiskt igår :(



    Hoppas att du har det bra. Kram kram

    2009-08-31 | 20:43:26
  • anna säger:

    då tycker jag hon ska undersöka huvudet, för av att äta hennes kost så verkar ju hjärncellerna krympa rejält.

    2009-08-31 | 21:08:21
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan
  • sanna säger:

    Hej vännen! Hoppas du känner dig bättre..



    Jag vet inte riktigt vad jag sja tycka, har väl inte riktig hållt med om allt hon står för.. Jag tror fortfarande på kostcirkeln..



    Sedan förstår jag inte ens hur man kan gå ut med en sådan sak för huvudtaget.. =/



    Hoppas du får en fin dag vännen



    Kramar om

    2009-09-01 | 10:19:25
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Nina säger:

    God dagens =)

    Hoppas allt är bra med dig idag =)



    Sitter och tittar på Våra bästa år och sen blire en promenad innan lunchen ska intas!



    Älskar kräftor, men det är ett jäkla sölgöra!

    Men det är ju som charmen med det hela oxå!



    Kram kram

    2009-09-01 | 10:44:15
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Kim säger:

    Jag blir så förbannad när jag läsr om sånt här. Finns det ingen moral kvar? Att försöka sälja sin diet i kris genom att ljuga är fruktansvärt helt enkelt

    2009-09-05 | 17:55:19
    Bloggadress: http://www.dietguiden.com/lchf-dieten.php

Kommentera inlägget här: