♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

På måndag kära vänner....

Kategori: Allmänt



......så ska jag göra ett allvarligt försök igen att leva lite sundare och kanske tappa några kilon.

Sommaren har varit fullständigt förödande för mig, jag har ballat ur totalt både vad gäller det jag stoppar i munnen samt motionen. Jag har ätit käpprätt åt skogen; och sommarledighetens sovmorgnar har gjort att det blivit sena frukostar, ingen lunch och så en rejäl middag och ovanpå det glass titt som tätt och alltför mycket smågodis och snacks som är min stora last! Som kryddan på moset så har jag inte gått någon riktig promenad på hela sommaren!! Med riktig promenad så menar jag en promenad i någorlunda rask takt på minst 30 minuter, inte bara en promenad i snigelfart med dottern till affären....

Summa sumarum så har jag gått upp dryga 2 kg sedan jag sist tog en "dagens vikt" vilket var i mars innevarande år. Kanske inte låter så mycket - men tro mig - det är åt skogen. Jag har nämligen överskridit min högsta tillåtna gräns vad gäller min vikt.

Jag mår inte bra med min vikt och kropp nu. Jag är ständigt trött, har kort stubin och mår ofta illa för att jag ätit för mycket. Har ingen energi att ta tag i saker och ting. Jag VET att det till stor del beror på hur fel jag äter, hur lite jag rör på mig och hur mycket jag vantrivs med min kropp - och ändå misslyckas jag gång på gång - så denna gång, mina vänner, vågar jag inte säga annat än att jag ska försöka bättra mig. Kanske misslyckas jag igen, kanske inte....den som lever får se....

Jag vet att många av er kanske tänker att "varför ska hon vänta till just måndag. Man ska börja direkt" . Men för mig känns det bäst att börja på en måndag, en ny vecka. Dessutom börjar vardagen på allvar då, dottern börjar på dagis på tisdag - så då blir det lättare att komma in i rätta vanor igen. Stiga upp tidigare på morgonen; äta frukost, lunch, middag. Promenera efter jag lämnat henne på dagis. Jag ska börja så, lite försiktigt så där. Inte gå ut för hårt i början för då är det risk att jag tröttnar.

Jag ska väga mig på måndagar; men eftersom så många vid det här laget vet vem jag är, så kommer jag inte att skriva ut min vikt, eftersom det känns lite känsligt/personligt, utan jag kommer istället att skriva varje måndag hur mycket jag tappat (förhoppningsvis) i vikt.

Funderar också på om jag ska börja med någon slags träning. Hade ju egentligen tänkt börja med yoga i höst, men nu undrar jag om jag ska börja med styrketräning med personlig tränare i stället? Hade egentligen behövt båda; men det blir för dyrt, så jag måste välja. Egentligen är väl styrketräning bäst om man vill gå ner i vikt, men samtidigt är ju "själavård" inte heller att förakta när man har ett matmissbruk som jag har.....vad tror DU är bäst?

Är det någon som hänger på? Kanske just DU som orkat läsa igenom detta inlägg?

Kommentarer

  • Kia säger:

    JAG JAG JAG!

    Jag hänger på! Nu får de ta mig tusan vara nog...

    Allt gott som slunkit ner i min mage. Nu säger jag STOPP!

    På måndag kommer vardagen igång. Nu ska jag börja äta sundare och framför allt-ta tag i träningen ordentligt! Vi får peppa varandra vännen!

    Jag vet att vi kommer att fixa det!

    Kram

    2009-08-15 | 22:30:32
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com.
  • Therese - Lurans blogg säger:

    DU kommer att fixa detta!!! Jag kommer att stå och hejja på dig och försöka tänka själv på vad jag stoppar i mig... och försöka träna. mitt mål är att inte gå upp mer :-( Kram kram å tack för sparken där bak!

    2009-08-16 | 09:07:30
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ja jag ska ta tag i min vikt nu jag med!

    Å det är som du skriver, lättare att ta tag i det nu när vardagslivet börjar igen!

    Har varit totalt förslöad denna sommar! Å ätit helt fel! Sjukt va man misshandlar sig själv!



    Å receptet på färsgrytan ska jag lägga ut så fort som möjligt =) Å den är fettsnål oxå =) Mycket bra!

    Å super duper god!



    Många kramar till dig, och jag tror på dig vännen!

    2009-08-16 | 15:36:05
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Hemma hos Bus säger:

    Hej! Det blev nåt tok när jag skulle skriva kommentaren så jag testar igen med risk för upprepning.

    Jag skrev att jag också måste ta mig i kragen. Det är bara att det är så svårt att komma igång. Dessutom gillar jag inte att gå på Gym :(

    På jobbet har flera kört LCHF, low calories, high fat. Har du läst om det nån gång. Skumt, men det verkar faktiskt fungera. Arbkamraterna har rasat i vikt, en kille har gått ner över 30 kg. Mycket märklig metod.

    För mig handlar det om att vara bestämd, att ha karaktär och inte ge upp. Men...det skiter sig nästan alltid, fniss.



    Men, men...jag hänger gärna med, vi kan ju alltid försöka att peppa varandra.

    Lycka till och kram till dig :)

    2009-08-16 | 20:45:23
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Jag har bunkrat upp med frukt här på kontoret, så nu är det nya tag som gäller!!!



    Och du har helt rätt, man ska ha det man trivs med hemma, så tänker jag med, men jag blir lätt less på saker och gömmer undan dem för att sedan återupptäcka dem - på det sättet kan man förnya sig utan så stora kosnader ;-)



    Och kanske kommer bilder från vardagsrummet senare...



    Nu håller jag tummarna att omstarten går bra!!!



    KRAM

    2009-08-17 | 07:59:19
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Vännen jag åkte dit så många gånger i början. Fats jag ser det inte som ett misslyckande utan jag försöker lära mig av något varja gång jag gör det.



    För som jag sagt så mänga gånger man blir ju starkare för varje hinnder man tar sig över. Vikt är nge lät grej och det viktigaste är att man tror på sig själv och att man är känner att man är värd att få må bra...



    Du vet att jag finns här för dig..



    Kramar om dig

    2009-08-18 | 09:43:24
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/

Kommentera inlägget här: