♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Vinterdepression?

Kategori: Allmänt

Det här blir ett gnälligt inlägg, så ni som inte gillar folk som gnäller kan sluta läsa NU!

Jag tror jag drabbats av vinterdepression. Nu kanske ni tycker jag låter som en hypokondriker men jag hittade följande symptom på http://www.vardguiden.se/ :

"Symtom

Trots en lång natts sömn är personer som lider av SAD lika trötta när de vaknar som de var på kvällen när de gick och lade sig. Med den extrema tröttheten kommer håglöshet och nedstämdhet. Ingenting känns roligt och det är svårt att koncentrera sig.

Det är också vanligt att suget efter kolhydrater och sötsaker ökar och att man går upp i vikt."

Överensstämmelsen med mina symptom är kuslig! Jag är äckligt trött, jag har lätt klarat av att gå upp i tid på morgonen förut för att slippa stressa men det gör jag inte nu. Spelar ingen roll om jag lägger mig i tid, när väckarklockan ringer så har jag oerhört, jag betonar oerhört, svårt att överhuvudtaget öppna mina ögon, och än svårare att kliva upp. Efter ett par timmar är jag "bara" normaltrött, men sedan på eftermiddagen, fram emot 15 kommer tröttheten smygande igen, för att efter vi ätit middag utmynna till att jag går och lägger mig och sover, och enligt sambon så snarkar jag högt och ljudligt.

Jag kan lägga mig precis när som helst på dygnet och somna på stört. Jag känner mig fet, ful, bad hair-day varje dag. Känner mig så oerhört misslyckad som inte kan frambringa det minsta jävlar anamma och hålla mig ifrån godis och annat skit!  Med följd att jag tröstäter ännu mera.....Jag har gått upp i vikt så nu väger jag 109.3!  Jag som ska gå till sjukgymnasten på fredag och väga mig, jag avbokade förra veckans besök samt veckan dessförinnan och skyllde på att jag var sjuk och nu senast dottern sjuk...nu MÅSTE jag väl gå dit på fredag, och det kanske är lika bra att säga som sanningen är: att det bara går åt helvete! Jag är så trött på att förställa mig hela tiden och låtsas som att allt är bra.....

Jag har ingen lust att gå ut. Helst av allt skulle jag vilja dra mig undan omvärlden helt tills det blir vår, men tyvärr går det ju inte när man har familj och barn....

Dock i måndags, då det för ovanlighetens skull var underbart soligt och klarblå himmel så tog jag mig samman och gick med dottern (som var ledig från dagis då) och gick till pulkabacken! Jag riktigt kände hur välgörande solens strålar var! Denna höst och vinter har varit ovanligt mulen och dyster. Nu idag tex så är det en sån där gråmulen dag igen....

Jag som inte gillar när det blir för varmt på sommaren, längtar faktiskt efter vår och sommar nu. Som tur är så blir inte väntan så länge här där jag bor; redan om en månad kan det börja våras här. Jag tycker synd om dem som bor i mina gamla hemtrakter i Norrland som fått en djävulsk massa snö och dessutom vrålkallt - när kommer de få vår???? I maj/juni??

Jag tog en liten mini-spa-stund nyss:


Dusch- och badkräm (spakit) från Apoteket. Jag älskar deras produkter!


....och så gjorde jag en hårinpackning som jag köpt hos min frissa (self-warming mask) När man applicerar den i handdukstorkat hår så blir den varm i ungefär 30 sekunder!

Kanske jag kan känna mig lite finare idag efter detta....?

Det är tur att jag har min lilla familj iaf (sambo o dotter) som jag älskar mest av allt i hela världen - och som älskar mig :-) Vad vore livet utan dem??

Jag får väl förlita mig på att med ljuset som kommer framöver så ljusnar det även inombords....fast det är lite andra problem och motgångar i mitt liv också just nu, och mycket funderingar - låt oss hoppas att det även ljusnar på den fronten snart.....

Stor kram till er alla och en särskilt stor, kärleksfull kram till alla er som bryr sig och gett mig så fina kommentarer :-) Ni är guld värda!

Kommentarer

  • Lena säger:

    Har du provat ljusterapi? Min mamma köpte en sån där lampa, och hon säger att hennes SAD är i stort sett borta. En liten stund per dag med lampan. Den hon köpte funkar även som skrivbordslampa, så den har dubbel användning. Säg till om du vill att jag skall ta reda på pris och var hon köpt den (någonstans på nätet). JAG BRYR MIG!! Kramar :)

    2009-02-11 | 12:45:43
    Bloggadress: http://zitalena.blogspot.com/
  • Therese säger:

    Skönt att du är tillbaka! Hoppas humöret, orken och inspirationen kommer smygande itakt med våren... Skickar lite energi till dig och massor av kramar!

    2009-02-11 | 13:28:50
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Gun Legler säger:

    Hej Vendela!

    Jag är Lenas mamma och jag kan ge dig både uppgifter o bilder på lampan, som jag är helnöjd med. Maila mig på g.legler at gmail.com (jag skev at för att inte göra adressen klickbar) så skall du få både informtion, prisuppgift o bilder.



    Hälsningar

    Gun

    2009-02-11 | 14:04:06
    Bloggadress: http://gunsanart.blogspot.com/
  • kakan säger:

    Jag tror du har helt rätt i din själv-diagnos. Och så skönt! Då finns det ju något att bota och arbeta med! Det är inte dej det är fel på, utan din kropp jobbar mot dej just nu... Det är en stor skillnad, och viktigt att tänka på när det känns motivt och vikten går åt fel håll. Ljusterapi är ett jättebra förslag. Ta dej i väg till sjukgymnasten nu på fredag och prata med henne om det här, hon kanske kan hjälpa dej vidare till mer hjälp... Kram och pepp i massor!

    2009-02-11 | 14:24:59
    Bloggadress: http://kakanskilokamp.blogg.se/
  • solochmoln säger:

    Visste du att vinterdepression kan bero på vitamin D brist? Vitamin D bildas i huden av solen men under vinterhalvåret är solen inte lika stark och vi är mer påklädda. Det finns mycket D-vitamin i fisk så om du inte äter så mycket fisk så kan det vara en bra idé att öka intaget till minst 3 gånger per vecka. Även lätt- och mellanmjölk är berikade med D-vitamin. Sen finns det ju även tillskott.. Jag tycker att jag känner mig mycker piggare sen jag började äta mer fisk! Ett litet tips bara...

    2009-02-11 | 16:29:42
    Bloggadress: http://solochmoln.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Jag känner igen mig i det du skriver... har tampats med depressioner hela livet, medicinering och terapi, det är så jäkla jobbigt.

    Det värsta är att det inte är något som syns utanpå. Man känner sig bara trasig inuti och det är svårt att få förståelse från omgivningen.

    Försök hitta någon som kan hjälpa dig, för det finns hjälp att få!

    Många kramar!

    2009-02-11 | 19:10:51
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här: