♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Smal kassler- och potatisgratäng

Kategori: Recept



.......ja det blev dagens middag. (Ursäkta mycket dålig bild/för mkt blixt)

Jag provade att göra en smal variant av potatis- och kasslergratäng idag, dvs jag bytte ut den 40 %-iga grädden och gratängosten mot 4 %-ig matgrädde samt 12 %-ig riven mager ost. Det blev gott absolut men jag kan inte förneka att det blir mycket godare med riktig grädde ;-) Det går inte att komma ifrån....tycker jag iaf....men här kommer receptet:

4 portioner

10 medelstora potatisar
1-2 gula lökar el. 1 purjolök (jag valde det senare)
2-3 dl riven mager ost 12 %
1½ tsk salt
2 krm svartpeppar
2,5 dl Milda mat extra ( 4 %)
150 g strimlad kassler

Skala och skiva potatisen tunt. Skala och strimla löken/purjolöken och riv osten grovt (om du inte kör färdigriven). Varva på ett stort smort ugnssäkert fat först hälften av potatisen, sedan lök, salt, kryddor, kassler och det mesta av osten och sist resten av potatisen. Häll på grädden. Strö över resten av osten. Sätt in fatet i mitten av ugnen och grädda tills potatisen är mjuk,  ca 45 minuter.

En grönsallad till smakar gott!

Smaklig måltid!

Kommentarer

  • Bantarbritta säger:

    Mums! Ser hur gott ut som helst!

    Jo, jag har fått såna här väggar man har i kontorslandskap, i trä. En av väggarna var spaljéliknande, så den målade jag vit, och de andra har jag målat röda med vita "knutar", sen har jag bara ställt väggarna i ett hörn så att det blir som ett litet hus utan tak eller dörr. Lite gulligt sådär. Dock har jag inte målat klart väggarna helt, har lite kvar... :)

    2009-01-14 | 20:48:27
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ja man får hoppas att det vänder snart igen. Denna by är ju som uppbyggt på Polar! Går det dåligt för dom så går det dåligt för hela byn =( Men man får försöka tänka positivt =) Kram

    2009-01-14 | 21:45:53
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese säger:

    Mums! Måste prövas - nya recept är det enda som får mig att "gå igång i köket" för att använda ett Ernst citat he, he...

    2009-01-14 | 21:54:07
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Åhh vad gott! Jag sitter här och är småhungrig så jag tänkte att det är nog bäst att gå läga mig innan något åker i munnen.. =) Så kommer den underbara bilden upp...



    Njäää nu ska jag nog kryppa ner till sambon..



    Natti..

    2009-01-14 | 23:15:28
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Lindas krypin säger:

    Åh, det lät gott. Går ju inte att förneka att allt blir bra mycket bättre med 40%-ig grädde men matlagningsgrädde är inte fy skam heller. De älgbiffar som vi brukar göra, där har vi bytt ut grädden mot mjölk och det funkar kanon det också.

    2009-01-18 | 21:32:15
    Bloggadress: http://lindaskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här: