♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Pettson & Findus

Kategori: Allmänt

Igår var vi till Pettson & Findus i Julita. Tror det är 4:e året i rad vi åker dit; det är en himla mysig och vacker plats - och jätteskoj för barn, som förutom att få träffa Pettson & Findus i deras hus som är byggt i 2/3 skala för att barn ska känna sig vuxna där, (ser precis ut som i sagoböckerna) även får träffa en massa djur och mata dem: kaniner, höns, tuppar, grisar, änder och gäss tex.

Jag frågade Olivia igår vad som hade varit roligast  - och det var mycket väntat att få mata kaninerna :-) - och det fast hon gillar Pettson & Findus. Ända sedan vi var i Dorotea och hon blev så kär i mosters hund Bamse; så har hon blivit som besatt av att få ett djur - allra helst en hund eller kanin, men hennes mamma och pappa är inte så pigga på att skaffa sig något djur för de kräver ju sin skötsel, omvårdnad och tid, samt att man blir så bunden om man ska åka bort. Hoppas det är en övergående period för henne ;-)




Olivia åker i rutschkanan i Pettsons lekstuga



Min smarriga räksallad jag hade med mig och åt till lunch. Sambon och dottern åt annat. Det var så skönt att det var lagom temperatur ute så vi kunde sitta i solen :-)



Mata kaninerna var roligast av allt, tyckte Olivia



Olivia i Pettsons kök



Pettsons hus byggt i 2/3 storlek för att barnen ska känna sig vuxna därinne.



Tuppen och hönorna var också hungriga



Pettson och Finuds (i mitten av bilden längst fram) förbereder sig för "muckeljakten" som vi alla fick hänga med på :-)  Som ni ser var det väldigt mycket folk den här dagen...



På "muckeljakt" (sammanlagt en timmes promenad runt den stora, vackra parken - fast vi vek av lite tidigare och gick och tog en glass istället ;-)  )



Titta!! En muckla uppe i trädet! :-)



Olivia ville prompt ta denna bild där jag har ett krusbär i handen ;-) Det var en massa krusbärsbuskar där och de var jättegoda!


Ja, det var vår dag igår :-) Idag är en annan dag och nu har Olivia farit till farfar och farmor några timmar. Jag ska försöka ta tag i lite saker här hemma under tiden.

Ha en fortsatt bra dag!

Kommentarer

  • Nina säger:

    Åh wow, dit skulle jag med vilja fara! Är barsnligt förtjust i Pettson och Findus!

    Tycker ju att dom är hel härliga!

    Jätte fina bilder du knäppt!



    Å på tal om obalans, jag är i samma svacka som du!

    Jag har ett enormt sötsug, värre än någonsin!

    Det här är inte bra!

    Å har totalt tappat motivationen att röra på mig!

    Grrr!!! Blir så arg på mig själv!



    Hoppas allt är bra annars!

    å du, nästa gång du kommer upp så måste vi ju ses!!

    Så det så!



    Kram kram

    2009-07-23 | 14:14:18
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ja vi får ta och peppa varandra till hösten!

    Det är ett måste!

    Å om ni kommer upp till jul så bokar vi in en träff då!

    Nu ska jag ut och få lite luft! Måste passa på medans det är uppehåll. Ska gå och hyra en film som vi ska se ikväll!



    Många kramar

    2009-07-23 | 14:38:25
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Äääälskar pettson och findus, eller snarare illustrationerna i böckerna som är så fantasifulla och detaljerade. Verkligen mysigt att få besöka dem så där!



    Var första gången vi träffades mamma bus och jag och vi var nog lika nervösa skulle jag tro, men attans så trevligt vi hade :-) Är kul att få träffa människan bakom en blogg man följer och gillar... så nästa gång du är uppe får du hojta till ;-) Kram

    2009-07-23 | 15:03:54
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Hej :)

    Jag har nu en tävling i samarbete med Aromboden.

    Där du kan vinna kaffe,te & krydda



    http://millahoman.blogg.se/2009/july/tavling-kaffetekrydda.html



    Var gärna med =)

    2009-07-23 | 17:04:18
  • Emelie säger:

    Hej!

    Stora sonens favorit är Pettsson och Findus. Läste boken ikväll om när han tältar.

    Får man fråga vart nånstans detta ställe ligger?

    MVH Emelie

    2009-07-23 | 20:36:06
    Bloggadress: http://tiokilominus.blogg.se/

Kommentera inlägget här: