♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Trött men nöjd....

Kategori: Allmänt

Jäklar vad skönt det var att bli av med det där godiset!

I vanlig ordning, efter middagen, så blev jag grymt sugen på godis och coca-cola (jag är coca-cola-beroende tror jag) och jag tänkte oboy - hur ska detta sluta? Jag blir så sugen så det känns som att jag kommer dö om jag inte blir tillfredsställd med det jag blir sugen på!

Men peppar, peppar - det har gått bra ikväll. Jag har INTE druckit cola och jag har naturligtvis INTE ätit godis eftersom jag inte har något hemma (annars hade det nog slunkit ner). Jag tog några vindruvor istället och lite nötter samt Loka citron och det har då gått bra :-)

Hädanefter ska jag aldrig köpa godis så att det blir över. Jag lurar mig själv och tror att jag ska kunna spara det till nästa helg, men jag kan inte låta bli det när jag vet att jag har det!

Jag tänkte att jag börjar så här; med att dra in rejält på sötsaker och läsk - det får räcka så än så länge. En sak i taget. Går jag ut för hårt så tröttnar jag....

Sedan kanske jag börjar tänka lite mer på att dra ner matportionerna också. Jag är så matglad och äter alldeles för stora portioner om det är något jag tycker om, och tar gärna en portion till - och jag känner att jag inte riktigt vet hur stor en normalportion ska vara??

Någon som vet var man kan köpa en matvåg som man kan mäta upp rätt storlek på portioner?

Eller var det finns tallrikar med markerade fack (enligt tallriksmodellen) ?

Jag känner mig riktigt nöjd med dagen, för det blev en promenad med dottern till biblioteket också - och det är en promenad på 20 minuter enkel väg - och det tycker jag är bra för att vara mig som inte promenerat alls på sistone.

Nu ska jag gå och lägga mig. Jag är skittrött (dottern vaknade 5.30 i morse och kunde inte somna om!!), huvudvärk, PMS, ont i ryggen och ont i ett knä......;-)  Det lät nåt i hästväg va?? ;-)

Godnatt o sov så gott!

Kommentarer

  • Therese - Lurans blogg säger:

    Vad du inspirerar ska du veta, känns som om din tillförsikt smittar av sig, här är det snor halt, men jag ska nog ut på en promenad senare... måste stoppa upp innan alla kilon är åter :-/



    Och min medicin är precis som din - INTE ha gott iskafferiet, för då hamnar det i magen...



    Ha nu en bra dag, soliga kramar från mig och Luran!

    2009-03-31 | 09:01:12
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Bus säger:

    Dag 1 har passerat, bra gjort!

    Samma här, det gäller att inte ha skafferiet fullt av sånt som är gott.

    Nötter, vatten och frukt är bra saker att alltid ha till hands när suget sätter in. Lite längre in i skafferiet har jag dock nåt annat...gissa vad? Rätt svar är godis :( Det kan ju vara bra att ha om man blir tvärsugen hi,hi

    2009-03-31 | 09:14:32
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Sanna säger:

    =) Vendela du kommer inte dö, det lovar jag dig.. Nog för att man kan vilja göra det för att få godiset...



    Det brukar vara jobbigt en tid.. sedan släpper det. I början tog ju jag bort allt godis och höll 13 veckor.. förstår inte varför jag började igen..



    Vi har våg men jag kommer inte ihåg vart vi köpte den, men den finns nog i alla sådan butiker.. kolla på Åhlens..



    Har du inte sätt ICE AGE då har du missat något.. Vi har både ettan och tvåan.. Den är underbar lite mycke vuxen humor kanske, men jag skrattar så jag vet inte vad ibland...



    Du måste se den vännen..



    Så tycker jag att du är så duktig.. för jag tror att det är bra att börja smått att ställa in kroppen på en förändring..



    Kramar om dig

    2009-03-31 | 09:33:08
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Malin säger:

    Jag tror det exakt så man måste göra, börja med småförändringar och se vad man faktiskt har genomfört. Du klarade ju första dagen galant, man klarar mer än vad man tror :) Jag köpte en matvåg på IKEA häromdagen som jag tycker är kanon, men den visar ju enbart vad saker och ting väger. Hoppas du får en bra dag! Kram

    2009-03-31 | 10:00:12
    Bloggadress: http://malinjoe.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ett steg i rätt riktning att du slängde bort alla go saker! Det får jag göra ofta. Har en sambo som ÄLSKAR allt sånt, han äter och äter. Men det syns då inte på han. Orättvist! Så efter varje helg då han farit blir det skåp rensning!



    Ja man ska inte gå ut för hårt, då kanske det är lättare att falla tillbaka, man ska väl försöka hitta en balans med mat och go saker.



    Ja visst har han härligt hår?? Ja kan inte se mig mätt på han!



    Nu väntar en lång promenad med Sam´s mormor!

    SEn ska vi ut och shoppa lite =)



    Ha en jätte bra dag! Å du, du klarar ju de här =)



    Kram kram

    2009-03-31 | 11:06:47
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • kakan säger:

    Bättre många små steg än ett för stort steg som leder till bakslag! Bra jobbat. Att hitta sina "självlögner" är stort. Jag gör likadant - försöker lura mig själv att jag ska spara till gäster, nästa helg etc men det slutar alltid med att jag äter upp det själv... Jag har köpt min matvåg på Clas Olsson, eller var det Cervera kanske... Vet att det brukar finnas på stormarknader typ Ica Maxi också.

    2009-03-31 | 11:42:58
    Bloggadress: http://kakanskilokamp.blogg.se/
  • Ann säger:

    Portioner kan nog gå att lära sig utan våg. Jag blev förbannad på min mor när hon (utan att ha ätit klart första portionen) tog en halv tacopajsbit till "för det var ju så gott". Värt att lägga till att hon har viktproblem och säger sig vilja gå ner.



    En långpanna tacopaj blir 8 portioner. Punkt. Så står det i receptet - då fyller man upp resten med grönsaker, anser jag. Det kanske kan vara värt att prova?



    Funkar ju även med andra recept - står det 4 portioner är det 4 (för en kvinna som inte rör på sig väldigt mycket), dela upp mängden i fyra och lägg till sallad, broccoli, etc.

    2009-04-12 | 10:52:50

Kommentera inlägget här: