♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Viktklubb vs Viktväktarna

Kategori: Allmänt

Jag har funderat lite fram och tillbaka om jag ska välja Aftonbladets Viktklubb eller Viktväktarna.  Har beslutat mig för att ge Viktklubb en chans till. Jag har varit medlem där sedan ett år tillbaka, men tröttnade på det efter ett tag.

För er som inte vet något om Viktklubb så kan jag säga att deras "idé" påminner lite om Viktväktarnas; fast på ett annat sätt. I Viktväktarna räknar man ju points, men i Viktklubb räknar man kalorier. När man blir medlem får man en egen sida med alla verktyg man behöver, bl a en mat- och aktivitetsdagbok. Man fyller i alla sina uppgifter: vikt, längd, midjemått - och så skriver man in hur mycket man vill gå ner och vilket datum man vill ha sitt slutmål.

Man får därefter en personlig "planläggning" med bl a det antal kalorier man ska äta per dag. Man fyller därefter i varje dag vad man äter och dricker och tränar. Sedan räknas saldot ut automatiskt i slutet av dagen. Precis som i Viktväktarna så är inget förbjudet att äta, bara man håller sig till det antal points/kalorier man ska per dag.

Precis som med Viktväktarnas points så bör man även hålla Viktklubbs kaloriantal, alltså heller inte understiga värdet.

Man har även en rad experter till sitt förfogande. Man får regelbundna coachbrev. Man får tillgång till en stor receptbank, och vill man så får man egna skräddarsydda måltidsförslag varje dag. Gå gärna in och läs själva och se om det är något som passar er.

Jag tröttnade som sagt på att fylla i den där dagboken varje dag, fast den är väldigt enkel med en lååååång lista på allehanda livsmedel som finns; bara att klicka och fylla i. Men jag tror att bara jag ger det en chans så blir ju det där en vana till slut; till slut så sitter det och man behöver inte ens den där dagboken. Den är ju ett redskap (precis som points är i Viktväktarna) för att lära sig vilken mängd mat och motion som är lagom.

Jag har så himla lätt att tröttna på allt tyvärr, det är en dålig egenskap hos mig, jag är alldeles för otålig - men nu ska jag ge detta en ärlig chans. Lyckas jag inte med det så får jag väl senare testa Viktväktarna. Känner iaf att jag behöver någon form av "ryggrad" i min viktkamp. Något att gå efter. Hur gärna jag än vill tro det så klarar jag inte det helt på egen hand....

Känns bra att ha tagit ett beslut - ett steg i rätt riktning :-)

Kommentarer

  • Therese - Lurans blogg säger:

    Skönt att ta ett beslut, jag har själv prövat båda och under hösten när jag gick ner över 20 kg var det med viktklubbens hjälp, fast på slutet fuskade jag enormt, var så jobbit att fylla i kalorierna... Men jag peppar och hejar - du verkar ha fått ny kraft och energi!!! Så glad för din skull. Hoppas du får en fin dag, kramar i massor!

    2009-03-10 | 09:17:00
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Kia säger:

    Tycker du är duktig och skickar massor av peppkramar! Själv har jag vare sig använt mig av viktklubben elelr viktväktarna när jag gick ner i vikt. Men jag kanske borde ha gjort det. Nu känner jag mig inte alls motiverad till något! Kram

    2009-03-10 | 11:18:16
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com
  • Nina säger:

    Hejja dig!! Är lur på om man ska prova den där viktklubben oxå... Men kan som inte bestämma mig =P

    Nu äre iaf lång promenad som gäller med några vänner som är hemma på besök.

    Sen tror jag att jag måste börja mäta kroppens olika delar och inte bara stirra mig blind på vågen!



    Ha en strålande dag och jag skickar massa pepp kramar till dig!

    2009-03-10 | 11:46:09
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Bus säger:

    Ett klokt val skulle jag nog tro.

    Själv testar jag Herbalife. Den går ut på att man byter ut två mål om dan med en shake och äter det tredje, oftast middagen som vanligt med familjen. Passar mig ganska så bra. Jag har hållit på i 2,5 veckor och minus 3 kg. Jag är inte nån älskare av pulver men dom här är riktigt goda. Dessutom tar jag frukt till mellis x2 och en halv bar (en chokladbar, jättegod) varje mellis. Det är lite psykologiskt eftersom jag älskar godis. Jag upplever mig iaf mkt piggare så jag hoppas att jag står ut. Jag är helt värdelös när det gäller karaktär. Lycka till och du, vi peppar ju varandra så den här gången då j-klar. Kram till dig

    2009-03-10 | 19:03:01
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Grandinar'n säger:

    *pepp pepp till dig*

    Jag har också tagit tag i saken. Gick inte riktigt på egenhand så igår gick jag och skaffade mig en personlig tränare + ett gymkort! :)



    Stort lycka till och en massa pepp till dig!

    2009-03-10 | 20:43:51
    Bloggadress: http://ceekaay.blogg.se/
  • Nina säger:

    Du har en utmaning hos mig!

    Kram

    2009-03-10 | 22:30:41
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Du är så lik mig, jag lessnar snabbt jag med, det ska gå undan och vara roligt annars blir jag sur och vrång och skiter i allt istället. ;)



    Viktklubb tror jag kan vara ett bra stöd, dessutom har de jättebra recept! Innan mitt medlemsskap gick ut sist skrev jag ut mängder med recept därifrån! :D

    2009-03-11 | 20:18:15
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • JP säger:

    Ja jag är också med i viktklubb men har inte varit inne där på alltför länge :( Tyckte att det var lite för mycket jobb med kaloriräkningen. Viktväktarna är mycket enklare, fast dyrare tyvärr.. Men jag ska nog också ge det ett försök till :)

    2009-03-12 | 14:11:36
    Bloggadress: http://bmifetma.blogspot.com/
  • Anki säger:

    Hoppas att det går bra för dig. jag börjar imorgon med viktklubb.se. Jag har världens sämsta karaktär då det gäller vikten. Jag vill men är för slö. Nu har jag nog gett mig sjutton på det här, men det känns lite svårt att fixa maten med två småbarn (akn de äta samma mat typ middag som mig?) och heltidsjobb. Men så länge det går åt rätt håll!



    Stort lycka till!

    2010-01-31 | 19:11:15

Kommentera inlägget här: