♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Hemlagat vs halvfabrikat

Kategori: Diskussion/åsikt/debatt

När man är inne på Familjeliv så är det inte utan att man får en sjuhelsikes prestationsångest.

 Ni som någon gång kikat in där vet ju att sajten är full av föräldrar (framförallt mammor) som verkligen gör precis allt rätt - de lagar all mat från grunden, aldrig någonsin färdiga köttbullar, fiskpinnar, korv etc. Nej gud förbjude att ge sina små telningar sådan "ohälsosam" mat (obs. nu talar jag med ironi i rösten, men det har ni säkert redan förstått) ;-)

Så jag slogs av tanken att kolla upp hur det är i verkligheten, alltså inte i supermammornas värld ;-)

För min egen del, ni vet en heeelt vanlig good enough-mother ;-) - så förekommer både halvfabrikat såsom Felix köttbullar, fiskpinnar, falukorv etc - varvat med rätter lagade från grunden, tex potatismos gör jag alltid själv och köttfärssås - bara för att nämna ett par exempel.

Det jag försöker tänka på när jag planerar veckans måltider är att få det så varierat som möjligt; och fördela ris/potatis/pasta så jämnt som möjligt över veckan, samt försöker ha fisk en gång i veckan, någon kött/köttfärsbaserad el. kycklingrätt någon dag i veckan o s v... Grönsaker till måltiderna har vi varje dag, framförallt till middagen.

Jag har många gånger tänkt att nu ska jag börja göra egna köttbullar, men så faller man för bekvämligheten med Felix - så färdiga köttbullar är väl min "last" bland halvfabrikaten ha ha

 
                  Hur har ni det med fördelningen mellan halv/helfabrikat
                  och hemlagat hemma hos er?



Kommentarer

  • hemma hos Bus säger:

    Hej på dig!

    Här råder förvirring vad gäller adressbyte. Det fungerade inte så det fick bli hemmahosbusarna.blogspot.com istället. Hoppas att det inte blev strul för dig...

    Halvfabrikat för nästan hela slanten. Både köttbullar, fiskpinnar och korv. Då finns det ju tid över för annat.

    Nu ska jag strula vidare med adress-eländet. Kram å gonatt <3

    2010-01-19 | 23:11:21
    Bloggadress: http://hemmahosbusarna.blogspot.com
  • Elise säger:

    Familjeliv ja... där är man en dålig mamma vad man än gör... dessa präktiga morsor. ;)



    Hur som helst. Vi är faktiskt ganska duktiga på att undvika halvfabrikat, mest för detta med viktens skull och för att det ofta blir billigare i längden också. Men givetvis fuskas det friskt här med, tyvärr är det så att tjejen hellre käkar halvfabrikat än våra "nyttiga" alternativ ibland. ;)

    2010-01-23 | 11:26:04
    Bloggadress: http://esajl.blogg.se/
  • Laila säger:

    Jag jobbar bara 50% resten har jag sjukersättning.

    Men inte är jag "bättre" mamma och gör allt från grunden.

    Här hemma är det en salig blandning. Ibland helfabrikat, ibland halvfabrikat och ibland får jag tokryck och gör en himmla massa själv.

    Nått jag skulle vilja bli bättre på är faktiskt att baka.



    2010-01-23 | 14:57:01
    Bloggadress: http://tillklippt.blogspot.com/
  • Linda säger:

    Ja, här hemma är det lite blandat. Eftersom vi har bra med älgkött och ofta fisk så blir det mycket mat med det i grunden. Finns ju mycket smaskigt... Tacos, köttfärssås, älgskav, skavgryta mm mm. Sen äter vi också falukorg, köttbullar, korv med bra (när brådskan är stor...) osv, så vi blandar friskt!

    2010-01-26 | 18:51:47
    Bloggadress: http://lindaskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här: