♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Varför gråter inte Emma?

Kategori: Böcker/filmer

Jag måste bara tipsa er om en väldigt bra bok jag just läst ut....



....nämligen "Varför gråter inte Emma?" , skriven av Magnus Wennerholm och Emma Jangestig.

Den handlar om Arboga-tjejen Emma vars liv slogs i spillror måndagen den 17:e mars 2008, då Ondskan (i form av svartsjuk före detta flickvän till Emmas sambo) kom hem till deras hus och slog ihjäl Emmas två små barn, Max och Saga. Hon försökte även mörda Emma; som dock överlevde trots allvarliga skallskador. I boken får man följa hela händelseförloppet från början och fram till augusti i år.

Jag blev väldigt gripen av denna händelse. Dels så gör det fruktansvärt ont i mig när barn behandlas illa, och dels så kanske jag kände ännu lite extra p g a att min dotter är nästan exakt lika gammal som Emmas son Max skulle varit om han fått leva, skiljer bara några veckor.

Jag följde tidningar och TV bl a. När jag så hörde att en bok skulle komma ut så funderade jag först på om det verkligen skulle stå något mer i boken som jag inte redan läst om; men det kan jag säga att det gör det verkligen! Jag imponeras över Emmas styrka i detta ohyggligt svåra som hände henne - och jag förundras över vilken läkande förmåga vi människor har i kriser man inte tror någon människa ska kunna överleva och bli normal igen efter!

Kan varmt rekommendera er att läsa denna bok!

Kommentarer

  • Nina säger:

    mamma jobbar ju på biblioteket här i Dorotea så hon ska säga till då dom har den hemma för den där boken måste jag bara läsa! Men skulle tro att jag kommer gråta floder och må dåligt över hur oskyldiga små barn kan bli mördade!

    Helt sjukt!

    Ja Sam är febrig även idag! Men skulle tippa på att han snart är pigg och kry!



    Kramelikram

    2010-11-23 | 10:48:58
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Denna står definitivt på min läsa lista! Ha en fin dag du med <3

    2010-11-23 | 11:02:16
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • carola säger:

    Tack för din titt till mig och självklart får du länka.

    Ska fixa lite nya länkar i veckan jag med så då länkar jag dig.



    Den boken vill jag verkligen läsa,läste nyss en artikel om henne och boken.

    Stor kram

    2010-11-23 | 13:52:19
    Bloggadress: http://mammacarola.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Den ska jag också läsa, undrar när den kommer som pocket?

    2010-11-27 | 18:10:12
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg

Kommentera inlägget här: