♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

En god bok

Kategori: Böcker/filmer

Jag har tagit upp en god vana som legat i dvala i några år nu; nämligen att läsa böcker!

Jag har alltid tyckt om att läsa böcker; men efter Olivia kom så har det inte blivit mycket av den varan. Men nu när jag börjat igen så kan jag inte fatta att jag kunnat vara utan det. Att läsa en bok är ju ett väldigt trevligt sätt att koppla av och fly in i en annan värld för en stund; och när man har en riktigt bra bok så försöker man hela tiden stjäla sig små stunder för att få läsa vidare.....

Jag har fört över mitt intresse till dottern, som också tycker mycket om böcker. Vi går ofta på biblioteket och lånar. Nu har jag dock några egna böcker hemma som jag inte läst ännu. Just nu läser jag denna bok:





Beskrivning från bokens baksida:

"En mörk marskväll kommer Veronika, en ung författare, till en enslig stuga i en liten by i Dalarna. Hon är på jakt efter ensamhet och stillhet, för att skriva färdigt en roman och för att komma över en stor sorg.

Hennes ankomst observeras i tysthet av den gamla kvinnan som bor i huset bredvid, den enstöriga Astrid. I tryggheten bakom sina skyddande väggar bevarar hon mörka familjehemligheter och en personlig tragedi.

Medan den kalla vintern efterträds av våren närmar sig de två kvinnorna sakta varandra. Mot bakgrund av årstidernas växlingar spirar en ovanlig vänskap. En vänskap som ska förändra bådas liv för alltid.

Nu vill jag sjunga dig milda sånger är en stark och gripande roman om kärlekens kraft, om de val vi gör i livet, om hur vi hanterar sorg och förluster, men framförallt om vänskap."


*~~~*


Jag har inte mycket kvar av boken nu, men jag kan ändå redan nu säga att det är en mycket bra bok. Den är annorlunda på något sätt, och man får följa den spirande, fina vänskapen mellan två helt olika personligheter växa fram, samtidigt som historien bakom dem sakta vävs in i handlingen...
 

Skulle jag sätta betyg så skulle det nog bli en 4:a av 5 möjliga.


Tycker Du om att läsa böcker?


Kommentarer

  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Jag läser mycket, men har missat denna, tack för boktipset!

    2011-01-10 | 09:50:32
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Ja tyvärr så kommer sjukdomar som ett brev på posten när dem börjar skola, förskola osv. Hoppas dock att hon klarar sig! KRAM

    2011-01-10 | 12:37:21
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • carola säger:

    jag älskar att läsa böcker men tar mig inte tid, jag ska bara....städa, bädda, tvätta, diska och hej så var tiden borta.

    Läst keppler Hypnotisören, det bästa jag läst, andra boken ligger här.

    Kanska schema lägga boktid:)



    Tack snälla för att du delade med dig i min fråga.

    kram kram

    2011-01-10 | 16:30:01
    Bloggadress: http://mammacarola.blogg.se/
  • Nina säger:

    Åh tack. Känns ju bra att man är saknad ;) men det känns som man har en super trist blogg. Älskar att läsa böcker. Men är en periodare. Och just nu har jag absolut ingen tid för att läsa. Har börjat läsa Varför gråter inte Emma. Men har ju aldrig tid att läsa den :( Ha en bra dag. Nu ska jag fixa iordning oss. Sam ska på dagis. Kram kram

    2011-01-11 | 07:59:45
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Ja, jag ser verkligen fram emot söndag, av trailern att dömma fortsätter det i samma braiga stil :-D KRAM

    2011-01-11 | 09:51:16
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Ett löpband eller zumbaskivor hade inte heller varit dumt! Nått MÅSTE jag göra inna jag rullar fram... KRAM

    2011-01-11 | 19:00:59
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Puhhh så var kräkis överstökad för denna gång, nu hoppas jag det dröjer till nästa. För fy så jag hatar att kräkas. Håller tummarna att herr kräk inte hittar ner till er... KRAM

    2011-01-13 | 13:56:52
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Önskar dig en trevlig helg!

    2011-01-14 | 09:12:44
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: