♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Förkylt & Julmustkyckling

Kategori: Recept

Jag har ju gett i "nyårslöfte" att försöka komma igång och blogga mer frekvent, och nu är vi inne på den 4:e januari redan så jag kände mig lite manad att visa Therese bl a att jag tänker hålla mitt löfte hi hi

Jag har nämligen efter en lång bloggtorka börjat känna en spirande lust att skriva igen. Är ju så roligt att ha en dagbok att titta bakåt i, och så har jag saknat den mer regelbundna kontakten med mina fina bloggvänner <3

Har dock funderingar på att starta en helt ny blogg, för mitt bloggalias t ex, känns inte längre så aktuellt. Skulle dock behöva hjälp med det av någon som kan, för jag skulle gärna vilja flytta med alla anteckningar från denna blogg så jag kan stänga den. Någon som vet hur man gör??

Rubriken på detta inlägg kan stå kvar sedan det föregående. Här är det förkylt. Ok, har inte varit förkyld ända sedan september men nog har det varit tätt och återkommande denna höst; för hela familjen. Vi brukar inte vara så här förkylda i vanliga fall. Vi får hoppas att vi gjort bort det nu och får vara friska framöver.

Olivia har jullov nu. Börjar skolan den 10/1. Så nu är vi bara hemma och myser och har sköna sovmorgnar :) Tråkigt bara att vi aldrig får någon snö. Framförallt tänker jag på barnen som är bra sugna på pulka- och skidåkning. Men skridskor har hon kunnat åka tack vare isstadion med sin konstis.

Slutligen tänkte jag dela med mig av ett recept på en mycket god maträtt jag lagade till middag ikväll - och som föll oss alla tre väldigt bra i smaken - det var jättegott och lättlagat!



(Bilden är lånad från Hemmets Veckotidning)

Så varsågoda:

Julmustkyckling 6 port

1 kg kycklingfiléer
2 msk smör
2 dl creme fraiche
3 dl julmust
1 hönsbuljongtärning
1 tsk malen ingefära
1 tsk rosmarin
1 msk soja
3 msk vetemjöl

Gör så här:

1. Dela kycklingfiléerna så de blir tunna. Bryn dem i smör på båda sidor i en stor stekpanna.

2. Blanda creme fraiche, julmust, buljongtärning, ingefära, rosmarin (jag använde färsk, tycker det blir godast), soja och mjöl i en traktörpanna. Koka upp under omrörning och låt sjuda några minuter.

3. Lägg ner kycklingen och låt den sjuda ca 10 min.

4. Garnera med rosmarin och servera med kokt potatis (vi hade kokt ris istället) och frästa grönsaker/grönsallad.

Smaklig måltid! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: