♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Jaa, vad ska man tro på??

Kategori: Allmänt

Tittade ni på Kalla fakta på TV4? Jag måste säga att LCHF-dieten som dr Annika Dahlqvist förespråkar onekligen låter intressant! De hade ju gjort en studie också där en grupp åt enligt LCHF och en grupp enligt den traditionella tallriksmodellen och resultatet var ju slående: LCHF-gruppen hade tappat hela 12 kg jämfört med den andra gruppen som bara tappat något enstaka kg (var det 1 kg måntro? - mitt sifferminne är inte bra).

Men då har vi å andra sidan dem som (Stefan Rössner bl a)  hävdar att mättat fett är farligt och att LCHF-dieten är käpprätt åt skogen - så vad ska man tro på??

Sedan är det ju frågan om metoden är bra för en som jag som har konstaterade gallstenar i gallblåsan. Jag har hitintills dock haft väldigt glesa anfall men hur blir det om man börjar äta mycket fett dagligen??

Jag fick en länk med information om metoden i en kommentar nedan. Ska läsa på lite för jag tycker det låter väldigt intressant som sagt och det Annika Dahlqvist säger låter så logiskt. Det var förresten även en man i programmet som gått ner i vikt och t o m kunnat sluta med diabetesmedicinen sedan han började med LCHF-metoden!?

Ja, jag är minst sagt nyfiken - men lika mycket förvirrad på alla olika råd och rön som dyker upp!

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Jag missade det =( Satt väl och disskuterade med mig själv istället. Det hade jag verkligen velat sätt. Du får redovisa för mig när du läst vännen =)

    kram

    2008-11-16 | 21:58:48
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Äsch, jag glömde bort det! :(



    Så du har också problem med gallan? Det finns inget värre än anfallen... :S Jag hade bara EN enda sten när de opererade bort min, men hua vilka problem den skapade. :(

    Har du märkt av något mönster? Att du får det av viss sorts mat? Jag kunde få mina anfall på tom mage och av nästan vad som helst... :(

    2008-11-17 | 12:52:36
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Therese säger:

    Ja, du... hur man än vänder har man ändan fram... eller vad man säger. Jag har prövat det mesta, Gi, Cabridge, viktväktarna, viktklubb, rikshosåpitalets diet. Nu kör jag på SUNT FÖRNUFT. Jag äter allt, men med måtta och inte så ofta som förr (när det gäller godsaker) Tex blev det både kebabrulle och burgare i helgen, trots det visade vågen -1 kg på min invägning idag. :-) Så det är bättre att tänka långsiktig livsstil än diet för stunden. Och fett låter mer back to basic, än alla ligth produkter osv. Så naturlig mat som möjligt tror jag på... trots jag är cocacola ligth beroende ;-P Kram kram

    2008-11-17 | 17:53:56
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Eva säger:

    Hej hej!

    Hittade din blogg via Sannas sida, alltid kul att hitta nya bloggar :)

    Å jag missade kalla fakta, hade verkligen velat sett det. Det är en hel djungel det här med alla metoder ...

    Ha det gott!

    Mvh Eva

    2008-11-18 | 08:53:21
    Bloggadress: http://evvia.wordpress.com
  • Anna säger:

    Annika Dahlqvist blev som bekant anmäld till Socialstyrelsen för att hon rekommenderade mycket mättat fett till sina diabetespatienter. Det är ju direkt farligt att äta så mycket fett, enligt massor av studier. Tror folk. Men riktigt så är det inte.



    Socialstyrelsen lät professor Christian Berne vid Akademiska sjukhuset i Uppsala utreda saken. Efter närmare två års sökande, hade han fortfarande inte hittat något bevis för att mättat animaliskt fett är farligt. Ingen vettigt gjord undersökning visar det. De studier som man brukar hänvisa till, tyder bara på att margariner är farliga. Inte smör och grädde och fett kött. Dahlqvist friades därmed av Socialstyrelsen.



    Detta kommer dock aldrig att gå in i Livsmedelsverkets tröga byråkrati. De är övertygade om att kolhydrater i mängder är bra för alla - även diabetiker!- och att kemiska lättmargariner är bättre än naturligt mättat fett.



    Det sorgligaste är reklamkampanjerna som går på TV nu, om att margariner innehåller det fett som barn behöver. Ja, naturen gjorde nog fel när den skapade bröstmjölken full med mättat fett..! :-)

    2008-11-18 | 17:07:15
  • Kattis säger:

    Fnissar lite åt Annas " Ja, naturen gjorde nog fel när den skapade bröstmjölken full med mättat fett..! :-)" hihi

    Men håller med dig, det kommer så mycket nytt hela tiden och man vet inte vad man ska tro! Men jag kan nite för mitt liv tro att vi är gjorda för att äta alla dessa lightprodukter som är proppade med e-nummer och skit iställer för fett som är naturligt... hmm vad tror du?

    Hade också velat se det, fattar inte varför jag hoppade det...!

    2008-11-19 | 11:45:49
    Bloggadress: http://ernies.blogg.se/

Kommentera inlägget här: