♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Återfall

Kategori: Allmänt

Jag har en liten gratisbok från Apoteket "Vägen till bättre hälsa" som jag hittade när jag gick igenom mina "gömmor".

Ett kapitel handlar om just återfall. Tänkte jag skulle delge er lite ur den texten för jag tyckte det var så bra. Alla får vi ju återfall ibland vare sig man varit matmissbrukare, alkohol- eller narkotikamissbrukare osv.

"Alla får inte återfall men risken är alltid stor vid livsstilsförändringar. De kan ses som lärotillfällen där man uppmärksammar vilka situationer som innebär en stor risk för återfall. Därefter kan man göra upp en plan för att hantera dessa situationer för att undvika framtida återfall.

Det handlar om att inte ge upp vid återfall utan ta lärdom och gå tillbaka till den nya vanan och få den att ta över. Se det inte som ett återfall utan ett snedsteg på vägen. Det är inte kört, lär av dina misstag.

Du börjar inte om utan fortsätter med dina goda vanor.

När längtan eller suget sätter in är det kroppens sätt att berätta att den vill ha den kick man får av en rask promenad istället för en tobaks- alkohol- eller sockerkick"

Kommentarer

  • Bantarbritta säger:

    Bra ord som stämmer väl! :)

    2008-11-18 | 13:09:35
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Ulrika säger:

    Alla förändringar måste få ta tid. Tyvärr är vi ofta otåliga, vill ha snabba resultat och hoppas på en snabb och enkel resa. Jag bukar tipsa mina kunder som jag coachar om att skriva en "Nödplan" (gärna på ett vackert kort)innan de ska påbörja någon typ av förändring. Där skriver man t.ex. upp att det är ok att misslyckas ibland (väldigt få klarar av att nå sitt mål utan missöden på vägen)men att det INTE betyder att man ÄR misslyckad. Vad kan du lära dig av detta? Upmana att söka hjälp och inspiration hos någon som kan hjälpa.

    Det där kortet kan vara skönt att ta fram och läsa när det känns motigt och ma har funderingar på att man kanske är på väg att misslyckas (igen?).

    För som sagt, vi ska lära av misstagen och inte låta dem fälla oss.

    2008-11-18 | 17:08:53
    Bloggadress: http://ulrikagabriel.blogspot.com
  • Therese säger:

    Det var kloka ord som jag ska ta med mig!

    2008-11-18 | 21:42:59
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: