♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Min "metod" för att gå ner i vikt

Kategori: Allmänt

Jag vet inte om jag egentligen skrivit något om min "metod" som väl egentligen inte är en "metod" utan en livsstil? Jag tror inte det.

Först vill jag bara säga att ingen ska känna sig trampad på tårna för att ni har andra åsikter/metoder utan alla måste självklart göra det som fungerar bäst för en själv; och eftersom vi alla människor är olika så fungerar inte alla metoder på alla :-)  OK?

Jag äter ALLT. Jag har inga förbjudna livsmedel eller godsaker - MEN (som Tony Irving säger) - skillnaden nu mot förut är att jag inte ALLTID får äta ALLT utan bara vid enstaka tillfällen.

Jag kan tex äta en pizza eller hamburgare på fredagen, och jag äter godis, popcorn och liiite chips (snacks är min största last tätt följt av smågodis) samt läsk på fredagar och lördagar. Övriga dagar inga såna godsaker utan då äter jag frukost, lunch, middag med mellanmål i form av frukt oftast mellan varje mål, och jag äter vanlig husmanskost precis som den övriga familjen. Jag är dock noga med att laga varierad mat med grönsaker till varje dag, och det är ju inte precis några feta, gräddiga såser :-) Jag har ju en liten dotter på 4 år också, som jag vill ge goda matvanor för livet, och därför tror jag det är bra att jag också äter samma mat som den övriga familjen.

Jag kan ta en kaka eller liknande mitt i veckan också om jag t ex blir bjuden på fika hemma hos någon, men grejen nu är att jag inte låter en kaka leda till ett svullande resten av dagen som förut.....

Det underliga är att jag som förut vräkte i mig snacks och godis, nu kan äta betydligt mindre och jag njuter då verkligen av det, det smakar godare samt jag blir inte så där illamående som jag blev förut när jag vräkt i mig stora mängder.

Sist men inte minst har jag börjat promenera. Jag började med 30 minuters promenader 3 ggr i veckan men nu blir det ofta 5 ggr i veckan och ibland i 45 minuter. Jag ökar på allt eftersom jag känner att jag orkar mer.

Jag har provat GI-metoden (en väldigt kort tid men änddock), och jag har provat Aftonbladets viktklubb, men det är inget för mig att som t ex enligt GI-metoden inte få äta bröd, potatis, pasta, ris och i Aftonbladets viktklubb tröttnade jag på kaloriräknandet, det tog för mycket tid i anspråk att sitta och fylla i allt man äter.

Jag har en väninna som kör Cambridge, men det har jag inte provat och tänker inte prova för jag skulle aldrig klara det, men heder åt er som gör det! Ni gör det bra :-)

Men min "metod" fungerar för mig, och det har det även gjort förut när jag gått ner i vikt. Jag tror på detta, eftersom jag vet att ett totalförbud mot de saker jag tycker om bara skulle leda till att jag gav upp allt och gick upp ännu mer i vikt. För att det ska fungera för mig måste det vara smidigt och enkelt, inget krångel utan helt vanlig mat, samt att jag behöver ha den "moroten" som det innebär att jag får unna mig godsaker på helgerna.

Det här är ju vanor för livet. Det finns inga genvägar till viktnedgång, utan bra kost och motion är A och O för att gå ner i vikt. Det gäller bara att hålla ut tills vanorna "sitter" :-)

Kommentarer

  • jessica säger:

    jag reagerade på att du tycker att godsakerna smakar bättre och du njuter mer av dem nu än när du "åt lite för mkt", själv tycker jag inte att godis smakar gott längre (plockgodis). för sött, kornigt, konstigt och blä. men mörk choklad och yoghurtgodis är gott även om jag inte äter det ofta.

    2008-10-07 | 12:59:38
  • Vendela säger:

    Re Jessica: Det stämmer att jag tycker det smakar godare nu och att jag njuter! Det är ju för att jag inte äter varje dag nu och i stora mängder utan att det är i en begränsad mängd, begränsad dag.

    Jag har sett att många, precis som dig, beskriver att godis inte smakar gott längre efter att de dragit in på det, men så är det inte för mig. Jag är snarare förvånad att NI inte tycker det smakar lika gott längre, men ni kanske inte varit lika stora godisråttor som jag? :-)

    2008-10-07 | 13:14:00
    Bloggadress: http://vendelasextioatta.blogg.se/
  • kakan säger:

    Så klokt du resonerar. Helt rätt att var och en måste hitta sin metod för att gå ner i vikt, men i slutänden handlar det om att lära sig och hålla fast vid goda matvanor i vardagen och hitta "botemedlet" mot de tillfällen då man tidigare tröstätit/svullat/öst i sig onyttigheter.

    2008-10-07 | 13:34:02
    Bloggadress: http://kakanskilokamp.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Det är bra att du har hittat en metod som passar dig, och jag tror också stenhårt på att man ska hitta det som fungerar och känns bra för en själv, så länge det är sunt och bra för kroppen.

    Kör på med det du trivs med! :)

    2008-10-07 | 20:52:40
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Therese säger:

    Bra inställning tycker jag (men det är nog för att jag har liknande tänk själv) Jag tappar stadigt hekton kilon, men unnar mig vin, och "fel" mat vid några utvalda och lyxiga tillfällen. Jag har prövat det mesta Cambridge, vikt väktarna, viktklubben osv men som du skriver det är en livsstil som man måste skaffa sig/lägga om. Hoppas du får en trevlig dag på IKEA!

    2008-10-08 | 11:14:52
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • M säger:

    Stämmer mycket bra tycker jag. Det blir helt fel om man ska se det som en diet, det är ju då det blir jobbigt. Men än en gång måste jag ge dig en eloge för att du klarar lite åt gången, oerhört starkt gjort. Skulle jag fuska minsta lilla så skulle det gå tillbaka till det "normala" bara på ett par veckor.



    Kul att det går bra för dig iaf, det är ju det som räknas i slutändan :)

    2008-10-08 | 22:39:01
    Bloggadress: http://getlow.blogg.se/
  • Isabel säger:

    Det låter precis som här hemma, vi plockade bort "fria" snacks och började äta mera hemma.

    Sedan en promenad på en timme om dagen.



    Det har resulterat i att jag gått ned 13 kg och min make 8 eller 9.

    2008-10-09 | 11:32:07
    Bloggadress: http://issapissastankar.blogg.se/
  • Ner40kg säger:

    Vilken bra inställning! Så tänker jag med - ingenting kan vara helt nej till, för det man gillar ska man unna sig, bara inte alltid, hela tiden, varje dag! Jag kör med viktväktarna och gick just över -10 kilo isag (lycklig, lycklig) så ville passa på att önska lite lycka till när jag ramlade in här! :-)

    2008-10-09 | 23:20:08
    Bloggadress: http://ner40kg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: