♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Julbestyr

Kategori: Allmänt

Det är knappt jag hinner sitta vid datorn, men jag ska knåpa ihop ett litet inlägg tänkte jag.

Nu har vi en vykortsvacker vinter härnere :-) Så här fint var det i svärföräldrarnas trädgård igår (och idag med för den delen):



....och Olivia åkte kälke så det stod härliga till:



Idag har vi varit och storhandlat. Julpyntat det sista; dock har jag varit väldigt återhållsam i år. Tycker det är finare när det inte är så himla mycket. Olivia har dock desto mer i sitt rum - därinne bestämmer hon :-)

Ikväll har vi gjort marsipankonfekt, rätt så lika Mozartkulor. Receptet kommer från Kelloggs "Julbak för hela familjen":

½ rulle marsipan
½ rulle nougat
50 g choklad som det går lätt att bryta i små bitar (ska användas till överdrag).
30 g Kelloggs Coco Pops

1. Skär marsipanen och nougaten i skivor.
2. Lägg en skiva nougat på varje marsipanskiva, tryck med lätt hand ned några Kelloggs Coco Pops i skivorna.
3. Smält chokladen och pensla skivorna med den.
4. Sätt in konfekten i kylen i en halvtimme, sedan är de redo att ätas.

Efter jag gjort punkt 1 och 2 så rullade jag ihop dem till små bollar, och därefter rullade jag dem i chokladen. På receptet står det att det ska bli cirka 60 stk, men det beror ju alldeles på hur stora eller små man gör. Jag fick inte så många kan jag säga :-) GUDOMLIGT GODA blev de iallafall :-)

Ikväll ska jag avnjuta Ernsts jul, och dessförinnan Anna Ankas Jul. Denna kvinna är så "tokig" så hon blir rolig ha ha

....och emellan programmen ska jag försöka hinna slå in alla julklappar som fortfarande är oinslagna. Har iallafall allihop klara, har bara en enda kvar som ska inköpas imorgon eller på onsdag.

Imorgon ska jag ugnsbaka julskinkan. Tycker ugnsbakat blir absolut godast, men det är ju en smaksak. Skall även göra en pepparkaks-cheesecake som jag hittat recept på i Amelia jul. Den verkar supersmarrig, och jag tänkte ta med den till svärisarna på julafton, att ha som juldessert.

Hojta bara till om ni vill ha receptet!

Nej, nu kallar "plikten" = paketinslagning :-)

                                       Tjingeling!


Kommentarer

  • hemma hos Bus säger:

    Hej!

    Tittar in en snabbis. Jag håller verkligen med dig, man har inte så mycket tid vid datorn just nu, skratt.

    Hoppas att ni har det bra. Kramar i massor. <3

    2009-12-21 | 22:54:36
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Sockenvägens Söta säger:

    Så mysigt det serr ut på dina vinterbilder! Och din kväll lät synnerligen lik min, fastnade framför ankan jag med, herregud hon är ju inte klok på en fläck!!! Idag står BM besök och kötbullar i mängder på schemat, kanske lite sötost med. Så nu tassar jag vidare å lämnar en stooor kra! Ps du har nog rätt, har sett massor av gammalt pynt i ny tappning i butikerna de senaste åren, allt kommerr igen tydligen! Ds

    2009-12-22 | 09:16:46
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    Tittar in och önskar dig en riktigt underbar jul!

    Njut av dina nära och kära!

    Många juliga kramar från mig <3

    2009-12-22 | 10:40:59
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Andrea säger:

    Hehe:) ja, moster när t.o.m du fryser då måste det vara HEMSKT kallt. Typ antarktis innan isen smälte:P

    Jo det är ganska bra med mig, förkyld är jag men annars helt OK. sj då? Hoppas ni får en riktigt bra jul nu. Jag saknar er med<3

    Puss&Kram

    2009-12-23 | 17:33:46
    Bloggadress: http://livetenligtdregan.blogg.se/
  • Andrea säger:

    Btw. Fina vinterbilder. Kul att ni får en vit jul!:)

    2009-12-23 | 17:36:19
    Bloggadress: http://livetenligtdregan.blogg.se/

Kommentera inlägget här: