♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Vinter, skinka, förkylning & Ernst

Kategori: Allmänt

Nu har vintern kommit på allvar! Idag har vi haft 7-8 minusgrader, och det kanske inte låter så mycket, men det har blåst riktigt rejält så jag skulle tippa på att det kändes som 20 minus ungefär. Ett ordentligt snötäcke har vi också; så nu är det verkligen julkänsla och myspys på hög nivå :-) Måtte det bara inte bli några dumma plusgrader före jul nu!!

Själv är jag rätt så hängig. Har haft en envis förkylning i en månad snart; när det nästan gått över så börjar det om igen osv osv. Jag är så trött att jag somnar sittande om jag sätter mig ner en stund. Ikväll t ex satt jag och såg Bolibompa med Olivia och somnade såklart. Hade visst sovit så pass djupt att jag t o m snarkat! ha ha

Annars så är jag väl i stort sett klar med julklapparna. Bara lite "finlir" kvar. Har bakat ett par kaksorter, nu har jag bara julgodiset kvar. Ska lägga ut recept sedan. Jag gör dock bara det jag tycker om; har intagit en ganska avslappnad attityd gentemot julen i år. Julen får inte vara tyngd av en massa måsten, man ska njuta istället. Umgås och göra det man tycker om. Det blir faktiskt jul även om man inte har bakat sju sorters kakor, gjort knäck bara för att "man brukar göra det", skickat julkort till hela tjocka släkten o s v.

Hur gör ni förresten med julskinkan i år efter alla negativa skriverier om vanskötsel i media? Blir det skinka iallafall eller avstår ni?

Jag har idag köpt en skinka som kommer från en "glad" gris :-) Köpte den på Ica Kvantum som har skinkor från en lokal grisuppfödare bara några kilometer härifrån. Där sköter de om grisarna med kärlek sägs det; följer alla regler som finns. Det känns bra. Vill inte köpa någon skinka från Scan eller annat märke i år när man inte har en aning om varifrån det kommer, och i och med detta så gjorde jag ju en god gärning för miljön också!  

Förresten alla Ernst-fans; ni missar väl inte Ernsts jul imorgon kväll?? TV4 kl 21.00! Det ser jag verkligen fram emot! Gillar hans filosofi skarpt! Han vet verkligen hur man ska njuta av livet; av det lilla...

                       
                        Bild: TV4.se

Nej, nu är det dags att göra sig i ordning för sängen. Måste hänga upp en tvätt först bara. Jag är egentligen en riktig nattsuddare som sällan kommer i säng före midnatt, men nu måste jag försöka sova ordentligt så jag blir riktigt frisk till jul!

                         Natti natti!

Kommentarer

  • Nina säger:

    Dom där centerkakorna såg otroligt goda ut! MUMS!!!

    Måste nog prova att göra dom nått framöver!



    ja visst tusan är det kallt då det är 7 minus och det blåser kalla vinder! Då fryser man i ben och märg! Då har vi "bättre" kyla!

    Nu har det dessutom blivit en vattenläcka här så snart är det slut på vatten =/

    Tur man fick insider information rätt så fort så jag slängde mig in i duschen och har fyllt upp kastruller och vattendunkar! Så vi klarar oss imorron utan problem =)



    Sov sött!

    Kramar!

    Å förresten, jag kommer äta julskinka iår ;-)

    2009-12-17 | 22:28:06
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Ja, här ska man bänka sig för att se ernst i kväll!!! Som ajg längtat, blir som jul när han är i rutan ;-P Skin ka har jag från den hemgris vi köpt, så jag oroar mig inte (bara för att den ska ta slut, redan halv... fniss)

    Mozarkulor går då bort om det är marsipan/mandelmassa då både jag och mannen är nötallergiker, såååå trist - massor av underbara recept innehåller jsut nötter .-(

    Lämnar en stor kram!!!

    2009-12-18 | 08:16:38
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Nu är det inte många timmar kvar till vårt mys med Ernst ,-) Gubben hotar dock att sätta sig i källaren medans jag ska se det skratt

    2009-12-18 | 17:58:03
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Japp, Ernstfobi så det heter duga dessutom, men han har lovat att ändå hålla mig sällskap rart

    Kram kram

    2009-12-18 | 19:59:23
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Morron! Visst var Ernst bra?! Längtar redan till nästa avsnitt - det gör dock inte gubben som höll på prata sönder programmet, så nästa gång ser jag det hellre själv ;-P Kramis

    2009-12-19 | 07:21:56
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Tomas säger:

    Godmorgon kära släkting!

    Vad kul att du tycker så. Jag som lever med mig själv är ganska mättad så själv kan jag inte riktigt se mig på samma sätt som mina läsare - men ni är för gulliga. Jag blir så glad och önskar att ni förstod hur genuint glad jag blir av era ord! :-)



    Skönt att så många peppar mig, man känner sig smått galen när man säger upp sig från ett relativt välbetalt meritmässigt bra jobb. Men jag är en tänkare och kännare. Känns det inte bra blir det inte bra. Pengar har stor betydelse men det betyder inte allt här i livet. Inte för mig. Det gör ju det för många men jag är inte så som person. Jag är oerhört nöjd med mitt beslut och jag har så mycket roligt framför mig. Kommer berätta i bloggen mer om det framöver :-)



    Hon var till doktorn i samband med att du pratat med henne, hon berättade nog att hon ringt dig. Hon saknar nog att ha dig förbi på en kaffetår ibland. Hon undrar ofta hur ni har det i södern och sådär. :-) Hur som haver - den gången sa han precis som innan att det var för tidigt att göra något. Jävla konstigt att det är för tidigt när hon skriker rätt ut bara av att ställa fram benet en smula när hon sitter i soffan. Är inte alls skoj att se henne lida så. De bara ger morfintabletter och annat men vad fan är det för sjukvård?! Ge narkotikaklassade mediciner att äta för att man ska klara dagen. Jaha, hur länge då? Ska man äta sådana i flera år tills det inte är för tidigt? Jävla idioti. Sen tjatade hon till sig en ny tid och fick en annan läkare och han skrev remiss till ortoped direkt!! Han sa att bara för att det inte ser så farligt ut på röntgen kan det vara helt annat när man öppnar upp. Och med de nya bestämmelserna ska man inte behöva vänta på OP mer än om det var 60 eller 90 dagar?! Så förhoppningsvis är hon opererad till våren! Perfekt att få det bortgjort innan sommaren! Är så glad för hennes skull för det har inte varit roligt för någon att se hennes smärtor.



    Ta hand om dig och anamma det du skriver, njut istället för att leva upp till alla måsten som tyvärr julen ställer till med. Man ska inte glömma det som är viktigast, att man är med de man älskar och har det mysigt. Firar ni hemma eller hos svärisarna?



    Ha en trevlig lördag!! Själv har jag ju pojkarna då monika och mammsen farit till östersund :-)

    2009-12-19 | 09:14:07
    Bloggadress: http://tomasliv.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Hallehallå, nu är allt som ska fixat å jag redo att enbart njuuuuuta av julen - toppen känsla! Ska börja med att avnjuta gubbens middag ;-) Och Ernst skulle väl vara i rutan på måndag 21.00 igen :-) Kram

    2009-12-19 | 17:34:21
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    God kväll vännen! Tack för dina fina ord :) Dom värmer. Vi är i stugan som ligger ca 1.5 mil från Borgafjäll. De enda tråkiga är att jag saknar Mikael så de gör ont i hjärtat. Men Imorron natt kommer han hem och är lång ledig. Så underbart. Ha en fin lördags kväll. Kramar

    2009-12-19 | 19:37:52
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Ja du vännen, man måste hela tiden påminna sig själv, när man läser alla bloggar, tidningar, ser vad som kablas ut i tv mm, att vad blir jus JAG lycklig av och måste man dras med i konsumtionshysterin? Dåligt för både miljö och plånbok, det har jag för x antal år sedan därför bestämt sagt STOPP till, och sedan dess har julen för mig varit FRIDFULL (med god hjälp av mina listor skratt) Kram kram

    2009-12-20 | 17:08:05
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Vet du, nu när jag kom hem från stöm så har ena klockan slagit ut - så vacker!!! Nästa år ska jag också ha en amaryllis men då vit som din, för den var allt ett strå vassare. Har fyndat massor och dessutom hunnit med en date med mamma och lillebror bus, trevligt som alltid. Dessutom fick ju luran leka i bollhav å åkta kana med lillebror bus - det lever hon nog länge på ler Kram!

    2009-12-21 | 14:54:43
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: