♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Dagen idag

Kategori: Allmänt

Ja imorse var vi uppe i ottan. Rörmokaren kom dock först kl 8! Vi stack iväg en stund efter att han kommit för att inta frukost på "fiket" här på orten. Det blev en kaffe och fralla för mig! När vi kom hem strax efter 9 var allt redan klart! - och förutom nya kranar/blandare till tvättställ och dusch/badkar så hade de även satt in ett nytt tvättfat! Så det blev ju rena mini-makeovern i badrummet! Tänk vad lite som kan göra så mycket för helhetsintrycket!? Nu vill jag köpa lite nytt dit in känner jag, kanske en ny matta? Nytt duschdraperi?

Vi har även rätt mycket outnyttjade väggutrymmen därinne, så jag planerar en tripp till Ikea framöver för att inhandla ett par vägghyllor + lite förvaringsprylar (korgar + fina glasburkar) till förvaring! Ska göra en riktig sortering därinne så det blir ordning och reda o snyggt och fint!

Jo förresten - höll på att glömma berätta vilken otur vi hade med tvättfatet! När jag står där och tittar på det nya tvättfatet så ser jag en liten spricka i emaljen - tittar närmare och ser två långa sprickor på olika ställen!

Det blev till att ringa felanmälan direkt och påtala detta, och när vi kom hem i eftermiddag så hade vaktis varit här och lämnat ett meddelande att imorgonbitti vid 9.30 så kommer de hit med ett nytt tvättfat!! Tur det inte var lika tidigt imorgonbitti :p

I eftermiddag var vi med dottern till frissan; så nu är hon nyklippt och fin med knallröda slingor i håret :-) Ni vet såna där slingor på burk som tvättas bort eftersom! Fanns en del färger att välja på, och hon skulle ha röda :-)

Jo en sak till innan jag slutar: jag har skickat efter en bok på Adlibris. Nämligen denna:



Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi av Lisbeth Stahre.

Här är vad den handlar om:

"Den dokumenterat framgångsrika metoden
"Enkelt att följa och ger stor frihet." Expressen

Varför äter jag fel när jag vet hur jag ska äta rätt? Varför står jag inte emot suget efter att stoppa något i munnen?Varför kan jag inte behålla viktnedgången?

Alla bantare som använt sig av olika dieter vet hur svårt det är att gå ner i vikt och behålla viktminskningen. Det beror på att övervikt i första hand inte handlar om mat utan om självbild, stress och negativa känslor. För att lyckas behöver man därför ta reda på varför man äter fel och få kontroll över sitt ätande.

Nya forskningsstudier vid Karolinska Institutet visar att den här bokens metod ger både önskad viktminskning och bestående viktnedgång. Du får i nio steg kunskap om hur du stärker din egen självkänsla, förändrar negativa tankemönster, löser vardagsproblem och förändrar ditt ätbeteende långsiktigt. Du får också hjälp att våga stå för den du är och lyfta fram dig själv på ett positivt sätt. Helt enkelt möjlighet att komma tillrätta med din övervikt en gång för alla.

Kostprogrammet innehåller nya, fräscha recept - bra mat som passar hela familjen.

Lisbeth Stahre är socionom, KBT-pedagog och har arbetat med behandling av övervikt i femton år. Hon är ansvarig för den nya, framgångsrika, kognitiva metoden för överviktsbehandling och leder forskningsstudier kring den vid Karolinska Institutet."

Jag tycker denna bok verkar bra! Jag griper just nu efter alla halmstrån jag hittar, så nu ställer jag mitt hopp till denna bok - den kanske kan hjälpa mig ge mig min tappade motivation tillbaka!

Den kostade dessutom ynka 39 kronor (58 kronor med frakt). Klart överkomligt!

Puh - detta blev ett långt tillägg, hoppas ni orkade läsa till slutet!

KRAMIS

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Håller med om vad du skriver.Jag tror mycket på hur vi är med allt runt omkring.. Den boken skulle jag vilja läsa. Finns den ute nu? Eller har den funnits ett tag?



    Kramen vännen

    2009-02-16 | 21:44:03
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Therese säger:

    Du får recensera boken senare och hur du upplever den! Kram

    2009-02-16 | 22:29:57
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina H säger:

    Va roligt med en mini makeover... Ibland behövs det inte så mycket! Ja vi vill höra sen va du tyckte om boken. Kan ju vara nått för mig oxå! Kram

    2009-02-17 | 12:12:09
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Hihii jo jag såg det sedan om priset!!! Så snat men jag tror inte jag stanar vid en ruta hela chokladen åker nog ner tyvärr...



    Hoppas du har haft en fin dag vännen....



    Kramen

    2009-02-17 | 17:06:31
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Duracellmamman säger:

    Jag läste faktiskt den boken i fjol, då när min viktresa började. Är riktigt bra!



    kramis!

    2009-02-18 | 02:29:58
    Bloggadress: http://duracellmamman.se
  • Anonym säger:

    Den där boken verkar inte dum. Skulle också behöva en rejäl knuff då jag inte på något vis kan komma igång. Ju mer jag tänker, desto sämre går det och jag ger upp på en gång. :(

    Lycka till å kramen till dig.

    2009-02-18 | 09:00:01
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com

Kommentera inlägget här: