♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Kan Feng shui göra att man går ner i vikt??

Kategori: Allmänt

För ett antal veckor sedan så skrev jag ett inlägg som handlade om att jag står i begrepp att rensa och röja härhemma. Jag skrev att det kanske rentav medverkar till att man får lättare att gå ner i vikt - om man rensar bort sånt man inte behöver.

Håller på att läsa boken Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston och igår kväll när jag låg och läste så hittade jag följande mycket intressanta text som jag gärna vill delge er: (Har gjort kortare utdrag ur olika texter i boken)

" Röran kan påverka din kroppsvikt

Någonting märkligt som jag har iakttagit under årens lopp är att människor som har det rörigt och massor av prylar i sina hem oftast lider av övervikt. Jag tror att det beror på att både kroppsfett och prylar är en form av skydd. Genom att samla på sig lager på lager med fett eller prylar hoppas de kunna skydda sig mot livets hårda slag, i synnerhet mot svårhanterliga känslor....

Jag har märkt hur sant det är att överviktiga människor ofta har många rädslor begravda djupt inom sig som de behöver övervinna för att kunna rensa i sin röra. Men många skriver och berättar för mig hur befriande det känns när de äntligen gör det, och hur processen att släppa taget om allt skräp på något magiskt sätt även hjälper dem att släppa taget om överflödigt fett.

De berättar också att det är bra mycket lättare att koncentrera sig på att banta sitt hem än på att banta sin kropp, och att när de börjar ta bättre hand om sin fysiska omgivning känns det också mer naturligt att ta bättre hand om sig själva. Som en kvinna uttryckte det: När man har rensat ut allt skräp från sitt hem känns det inte rätt att fortsätta lassa in skräpmat i sin kropp."

(Tänk att jag hade så rätt i mina teorier :-)   )

Röra i hemmet kan även göra dig:

Trött och slö

Hålla dig kvar i det förflutna

Skapa blockeringar i din kropp

Röran kan påverka din kroppsvikt (som jag skrivit om ovan)

Röran kan göra dig förvirrad

Röran inverkar på hur andra människor behandlar dig

Röran får dig att skjuta upp saker

Röran skapar disharmoni

Röran kan få dig att skämmas

Röran kan göra att du inte kommer vidare i livet

Röran gör dig nedstämd

Röran skapar onödigt bagage

Röran dövar dina sinnen och begränsar dina möjligheter att njuta av livet

Röran gör att du behöver städa mer

Röran gör dig glömsk och oorganiserad


Jag kan säga att jag känner igen mig på MÅNGA av dessa punkter :-) Kan verkligen rekommendera er att läsa denna bok, den är otroligt träffsäker och intressant!

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Mitt i prick!

    Den boken har jag också köpt mig. Den är kanonbra. Känner igen mig massor. Må så gott. Kram

    2009-02-06 | 13:01:39
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Hemma hos Bröderna Bus säger:

    Mitt i prick!

    Den boken har jag också köpt mig. Den är kanonbra. Känner igen mig massor.

    Rekommenderar också bloggen om Feng Shui som jag har länkat till på min sida.(klicka på tävlingen)Du kanske redan känner till den? Ingen inredningsblogg utan en som är helt inriktad på bara Feng Shui utsida och insida, kropp och själ.. Må så gott. Kram

    2009-02-06 | 13:04:30
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com

Kommentera inlägget här: