♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Fortsätta eller inte??

Kategori: Vikt & mått

Morgonens vikt var 108,3. Stiltje med andra ord - fast bättre det än att gå UPP i vikt....

Ärligt talat känns det ganska hopplöst just nu. Jag är inne i en rejäl svacka. Jag sköter mig inte som jag ska med varken kost eller motion, det är lika bra att erkänna för det förstår ju vem som helst som följer denna blogg och ser min dagliga vikt som inte förändras nämnvärt.

Jag har urusel motivation just nu. Det känns som att försöka klättra uppför ett berg men det är hela tiden någon som puttar mig tillbaka....

Det jag funderar på just nu är om jag ska ta en time-out från viktkampen eller om jag ska fortsätta klättra uppför berget och trotsa den där handen som hela tiden puttar ner mig.....

Men om jag tar en time-out är jag rädd att jag inte ska orka komma tillbaka, och hur lång tid ska en time-out vara i så fall? En vecka? En månad?

Det enda jag vet är att jag VILL gå ner i vikt! Det jag behöver men inte har är motivation, motivation, motivation i massor!

Men hur tillförskaffar man sig motivation?


Min välmenande äldre syster säger alltid "men tänk på din dotter så får du motivation". Hon menar alltså att jag ska försöka gå ner i vikt för att inte riskeras att drabbas av någon sjukdom och dö ifrån min dotter i förtid.

Det är klart jag tänker så. Självklart. Jag är livrädd för att något sådant ska hända, men lik förbannat hjälper det inte mig att få tillräckligt med motivation....då kanske ni anar lite hur svårt jag har det.....kanske jag ska ringa den där beteendevetaren iaf och beställa tid? Fast just nu känns det som att ingenting kommer hjälpa mig....Ja, nu låter jag som en riktig gnällspik, jag vet....

Någon som har något tips??

Idag på morgonen har jag iaf tvingat mig ut på en 30-minuters promenad. Ja, jag får verkligen tvinga mig för jag tycker det är så tråkigt och lite småjobbigt. Det enda positiva är att jag känner mig nöjd när jag kommit hem.

Nä nu ska jag sällskapa lite med min dotter.

Hoppas ni får en trevlig fredag!

KRAM



(Bild: google.se)

Kommentarer

  • Lillgrisen säger:

    Åh, jag ser att du har "kommit ut" nu, och satt in en bild på dig själv :o)

    Jag känner också sådär att jag bara står och stampar i motvind, och har lust att ge upp alltihopa. Men jag vet ju att om jag gör det, som jag ju faktiskt gjorde runt jul, så går jag genast upp en massa kilon. Jag måste helt enkelt fortsätta att försöka! Jag tror att det en dag ska klaffa, och liksom bara fungera. Har sett flera bloggare t ex som kämpat i flera år, och så plötsligt händer det. Ge inte upp!

    2009-01-30 | 12:00:23
    Bloggadress: http://lillgrisen.bloggagratis.se/
  • Kia säger:

    kämpa på! Jag vet vad du menar. Finns dagar då jag inte orkar. Inte bryr mig. Hur mycket jag än rör på mig så går jag ändå inte ner i vikt. Har hamnat på en platå och där står jag och trampar. Men vi får kämpa på tillsammans. Försök att ta dig ut på en 30 minuters promenad varje morgon. Det är när de börjar hända saker som man blir inspirerad att fortsätta! Kram

    2009-01-30 | 12:29:28
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com
  • Therese säger:

    Kämpa, kämpa och kämpa. Även om det inte pekar nedåt så är det ju itne fel att tänka på att vara nyttig och försöka... och du en beteendevetare skulle kanske inte vara så dumt? Alla skulle nog egentlige behva det, vi har till mans små som stora saker som skulle behöva vädras ut och ses med någons annans ögon tror jag. Ha en fin helg! Kram

    2009-01-30 | 13:01:11
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Lillgrisen säger:

    Jamen, alldeles här ovanför ju! Eller är det inte du? Som klättrar... :o)

    2009-01-30 | 13:11:36
    Bloggadress: http://lillgrisen.bloggagratis.se/
  • Nina säger:

    Ja jag är hemma och kämpar på! Va så trött imorse så jag orkade inte skriva nått. Sen satt Mikael å kolla på blocket i evigheter! Å bakat har man ju lyckats med idag oxå. Nu ska jag vila en stund. Mina ögon går i kors! Å du, fortsätt kämpa! Vi alla tror på dig så du ska tro på dig själv oxå! Svackor hamnar vi alla i, det gäller bara att ta sig ur dom! Kämpa kämpa!!! Stor kram

    2009-01-30 | 14:28:52
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • kakan säger:

    Tänk om det fanns ett litet piller med motivation! Vad enkelt det skulle vara... men tills någon uppfinner något sådant så är det bara att kämpa på som gäller. Motivationen måste komma från dej själv. Och den finns där! Det gäller bara att komma ihåg den när så mycket annat skymmer sikten. Ställer du för höga krav på dej själv? Kanske dags att fundera över vilka mål du har satt upp, och hur rimliga de egentligen är? För är målen för tuffa så är det lätt att tappa sugen i förhand... Och om det känns riktigt jälva hopplöst just nu, sätt ett tillfälligt mål för en kortare period typ ”jag ska fortsätta ligga under 109 i vikt när februari månad är slut”. Då får du en liten paus i stressen att gå ner i vikt, men ger samtidigt inte upp och släppper ditt långsiktiga mål att gå ner! Hur du än gör - se till att du tar ett tydligt beslut, oavsett om det är att fortsätta som nu eller ta en paus. Med ett tydligt beslut är det lättare att hålla negativa tankar som dåligt samvete borta...

    2009-01-30 | 14:30:48
    Bloggadress: http://kakanskilokamp.blogg.se/
  • Nina säger:

    Tack =) Ja man saknar ju magen sen. Å alla sparkar å buffningar som helt plötsligt inte finns därinne. kram!

    2009-01-30 | 14:51:38
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • solochmoln säger:

    Motivationen går upp och ner! (tyvärr..) Försök att under tiden inte se det som ett misslyckade att stå still i vikt. Bara det är ju en jätte bedrift :D Kanske kan du börja med en ny typ av motionsform? Testa lite nya recept? Du ska se att motivationen snart är tillbaks :D

    2009-01-31 | 10:22:45
    Bloggadress: http://solochmoln.blogg.se/
  • Molly säger:

    hej vendela!

    har du läst "Isodieten"? det kanske är något som kan passa dig? jag vet ju inte vem du är eller hur dina matvanor ser ut osv, men det kanske inte skadar att läsa boken i alla fall :) du får ha en fortsatt bra helg och ge inte upp din kamp! :)

    lycka till och take care!

    kram kram

    2009-01-31 | 21:20:29
    Bloggadress: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
  • Bantarbritta säger:

    Tänk så här, det som skiljer jojobantare från de som lyckas är att de som lyckas inte ger upp när det blir svårt! Klart du klarar det här! Man får ha svackor, man får till och med gå UPP i vikt, men man kan aldrig ge upp för då klarar man inte av det här, det är HÅRT och döjobbigt! Hur stöttar din sambo dig? Jag kan tänka mig att det är svårt om han snaskar medans du försöker hålla dig ifrån sådant?

    Något som motiverar mig något enormt är att spana på fina kläder, såna som jag också vill komma i. Sätta upp mål, vad ska jag unna mig själv som delmålsbelöningar? Vad ska jag göra när jag har gått ner i vikt?



    Du kommer säkert igen snart, ibland är det risigt, precis som det har varit med mig, men jag tror att jag börjar hitta tillbaka nu... jag hoppas det iaf... :) Ta hand om dig, snart är du tillbaka i gamla spår igen, det är säkert den här tråkiga vintern som gör det...

    2009-02-01 | 00:12:45
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Malin säger:

    God morgon!! Jag ska hälsa dem alla från dej! Det är så roligt! =) Pratade med Nina igår kväll och allt hade gått bra och dom bådde så bra alla tre och stolta av något! =) Nu ska jag kila iväg på jobbet! Ha en jätte bra söndag!

    Kram kram

    2009-02-01 | 06:11:21
    Bloggadress: http://malincatarinas.blogg.se/
  • LCHF-Anna säger:

    Det som fick mig på andra tankar var fettdebatten som tog fart i våras. När jag läste om hur mycket elände kolhydrater kan ställa till med rent hälsomässigt, bestämde jag mig för att prova att minimera dem.



    Den där hälsotanken - att våra kroppar behöver näringsrikt fett och protein att arbeta med, medan kolhydraterna bara ger höjt blodsocker och tom energi - var precis den lilla knuff jag behövde. Jag kom på att jag vill ge min kropp bästa möjliga byggnadsmaterial! Inte en massa insulinframkallande utfyllnad i magsäcken.



    Och kilona började försvinna i samma takt som alla småkrämpor. Helt utan ansträngning. När jag gav kroppen rätt förutsättningar, reparerade den sig själv. Idag, som 35-åring, är jag både smalare och friskare än jag var i tonåren.



    För mig räckte det alltså inte med lite diffusa tankar om att jag ville vara smalare, eller försöka undvika någon framtida sjukdom. Det var för avlägset. Jag tog istället avstamp i mitt mående här och nu. IDAG ska jag inte skjuta mitt blodsocker i höjden, för det orsakar inflammationer i hela kroppen. IDAG ska jag ge kroppen bästa tänkbara näring och byggstenar. IDAG ska jag äta så att jag håller mig mätt och nöjd och mår bra.



    Det känns som om jag arbetar med kroppen istället för mot den. Och då behöver jag inte längre någon motivation. :-)

    2009-02-01 | 16:11:06
  • Ulrika säger:

    Råd från coachen ;-)???

    Motivation är en färskvara, och det är dömt att misslyckas om man förlitar hela sin förändring (vad nu den kan innebära - viktminskning t.ex.) på densamma. För att lyckas behöver man succestivt bygga upp fungerande rutiner kring mat och (vardags)motion.

    Helt naturligt kommer man in i "svackor" när man jobbar med förändringsarbeta av alla slag.Det hör till. Motivationen tryter och man undrar vad man håller på med? Vad ska det va bra för? vart leder det? Är det någon mening?

    Denna känsla av bristande motivation och ifrågasättande har vi med oss sedan urminnes tider. Det har med vår överlevnad som mäniskoras att göra. Men våra liv och förutsättningar ser idag helt annorlunda ut mot för, säg 3000 år sedan.

    Vad vi IDAG behöver träna på är att ignorera dessa tvivel, ifrågasättanden och brist på motivation.

    De går nämligen över och motivation kommer tillbaka.



    Snedsteg och "misslyckanden" kan hända, men se dem inte som katastrofer. Ditt förändringsarbete är LÅNGSIKTIGT och ska inte stå och falla med att du t.ex. ätit mer än du tänkt dig vid något tillfälle eller känner brist på motivation.



    Känns det omotiverat en period, så tänk snarare att ok, nu kanske jag ska ta det lite lugnare ett par dagar. Inte pressa sig och kräva, utan bara "vila" dig en sorts lagomzon. Motiavationen kommer åter!



    Sedan är ju mitt standardråd till alla mina kunder som vill gå ner i vikt att:

    1. Vardagsmotion: ha koll på stegmängden med stegräknare och öka på succesivt. Alla kan och hinner med detta.

    2. Ät l å n g s a m t och njut av det du äter, vare sig det är en kanelbulle eller broccoli. Läs gärna mer om Mandoleanmetoden på nätet.

    3. Viktigast av allt, tyck om och acceptera den fantastiska Vendela som du är! Helt unik och one of a kind. Bli din bästa vän!



    Många kramar från Ulrika

    2009-02-02 | 20:28:14
    Bloggadress: http://ulrikagabriel.blogspot.se

Kommentera inlägget här: