♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Amning vs flaskmatning

Kategori: Diskussion/åsikt/debatt

Ja nu kommer ett lite annorlunda inlägg från mig - man kan kanske kalla det för ett debatt/åsikts/diskussionsinlägg?

Anledningen att jag kom på att skriva om detta just nu är följande lilla notis i Aftonbladet i förrgår tisdag 21 juli:

"Amning ger inget mirakelskydd

Tidigare har man trott att amning skyddar mot fetma, allergier, astma, leukemi och diabetes. Men nu hävdar forskning att det inte stämmer. Professor Michael Kramer, vid universitetet McGill i Montreal, menar att ammande mammor har en hälsosammare livsstil, som de sedan för vidare till sina barn. Bevisen för amningens hälsoeffekter - utöver skydd mot öroninfektioner och tarmsjukdomar - är enligt honom mycket svag, skriver The Times"

Det känns lite roligt att få bekräftat att jag har lite rätt - en knäpp på näsan för alla som fördömer flaskmatare ;-)

Vi flaskmatade vår dotter. Under graviditeten var jag helt inställd på att amma men p g a olika omständigheter, som jag väljer att inte gå djupare in på, så blev det alltså flaskmatning. Hon är nu 5 år och är en ovanligt frisk tjej. Inga allergier. Aldrig varit till doktorn p g a sjukdom förutom en enda gång - när hon vid 6 månaders ålder hade dubbelsidig öroninflammation. Annars har det bara varit vanliga förkylningar; men väldigt sällan så pass att hon haft feber. T o m dagispersonalen säger att hon har ovanligt lite sjukfrånvaro. Trodde hon skulle bli ett öronbarn men hon har aldrig haft öroninflammation någon mer gång!

Om man ska tro "amningsprofeterna" - alltså de som tycker att amning är det enda alternativet för alla  -  så borde ju vår dotter ha varit:

1. Allergisk

2. Ofta sjuk i luftvägsinfektioner, särskilt antibiotikakrävande sådana.

....fast så är ju inte fallet. Faktum är att hon, utan skryt, är ovanligt frisk och stark.

Jag har både vänner, bekanta och bekantas bekanta vars ammade barn både drabbats av allergier samt varit ofta sjuka, och ändå menar en del av just dessa mammor att barn blir friskare och moståndskraftigare av att ammas!

Så vad vill jag med detta inlägg? Jo jag vill säga att jag är, milt sagt, väldigt irriterad på alla dessa "amningsprofeter" som finns både bland BB-personal och privatpersoner. Det stämmer ju inte det de säger; varför är då min dotter kärnfrisk medan många ammade barn samtidigt är både allergiska och sjuka?

Jag är "för" både amning och flaskmatning. Jag är "för" att kvinnan själv ska kunna göra ett val som passar henne och hennes barn och familj, bäst. Det är viktigt att man gör så att hela familjen mår bra, och t ex inte pressar sig att amma för att man inte vågar annat, p g a påtryckning utifrån. Detta val ska man kunna göra utan omvärldens fördömande åsikter!

Jag tycker att det är jättebra för de kvinnor som ammar och trivs med det, men jag tycker det är lika bra för de kvinnor som flaskmatar och trivs med det.

Förstår ni hur jag menar? Man ska kunna välja det som passar en bäst och omgivningen ska ge f-n i att ifrågasätta kvinnans val! ...och den där fördomen om att flaskmatade är lika med mycket sjuka - den tycker jag man ska slänga i papperskorgen, för det finns absolut inget belägg för det. Dagens mjölkersättning är så näringsriktigt fullgod.

Många kvinnor hävdar dock att närheten mellan mamma och barn vid amning är oerhört viktig...men då säger jag så här; man får väl precis lika mycket närhet när man sitter med sitt barn tätt intill sig och matar det med flaska? - och dessutom får pappan en unik möjlighet att knyta an till barnet han också. Kan ju annars lätt bli så att barnen blir väldigt mammiga...och att pappan kanske känner sig lite utanför....

Jag måste slutligen poängtera att detta inte är ett inlägg mot amning. Absolut inte. Jag respekterar alla kvinnor och det val de gör utan att fördöma.

Lämna gärna DIN åsikt i en kommentar. Vore kul om vi kanske kunde få en liten diskussion på en sansad nivå ;-)

Jag svarar på era eventuella kommentarer här i detta inlägg så får vi allt samlat på ett ställe.


Välkomna att skriva/tycka till!

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Vet du vännen! Jag har inte kunnat ammat någon av mina barn. Pågrund av stressen och att jag fick en förlossningsdeprition med första. Sedan lilleman blev det nog att jag kände mig stressad. Mina barn är frisk.

    fats det har varit en sorg för mig att inte kunnat få amma och känna känslan, för det var inte det i min omgivning sen med att punktera att man kom barnet närmare då..



    Kramar om

    2009-07-23 | 22:29:46
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Vendela svarar Sanna säger:

    Ah - det är precis det jag blir så irriterad på; att omgivningen måste komma med sina fördömanden :-( Jag hade som tur var förståelse och fullt stöd av mina närmaste, men blev även ifrågasatt av en del andra och det ska man verkligen inte behöva bli!

    2009-07-23 | 23:04:53
    Bloggadress: http://vendelasextioatta.blogg.se/
  • Malin säger:

    Ja, vi hade en mycket trevlig kväll hos mamma och pappa i Bellvik och åt hur mycket gott oxå dessutom. Så nog var vi mätta när vi åkte hem alltid ;)

    Nä, garaget är inte klart, men en halv vägg av brädfodringen saknas. Sen är den uppe iaf!

    Men nu tar vi en kort paus från jobbet. Imorrn åker vi ner mot Stockholm för att ha lite semester några dar! Vilket kommer att bli ljuvligt skönt!!!



    Ha det så gott ni med och kramar till er.

    2009-07-23 | 23:26:30
    Bloggadress: http://malincatarinas.blogg.se/
  • Kia säger:

    Intressant debatt!

    Jag flaskmatade sonen. Amningen kom aldrig igång. Jag testade att amma, men gav upp efter ca 1 månad. De fanns inte tillräckligt med mat. Han har nästan ALDRIG varit sjuk.

    Tjejerna har jag ammat i 7 respektive 9 månader.

    De har båda haft bekymmer med torr hud/eksem. Båda är öronbarn...

    De har ofta luftvägsinfektioner.

    Så för vår del stämde de inte. Att amma skulle göra barnen friskare...

    Kram

    2009-07-24 | 12:08:31
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com
  • Vendela svarar Kia säger:

    Ja där ser man...ÄNNU ett exempel på att det där inte stämmer..



    Jag irriterar mig på vissa som bestämt och envist hävdar att amning gör att barnen blir friskare och dessutom hävdar att deras egna ammade barn minsann aldrig varit sjuka (fast de varit sjuka väldigt, väldigt ofta, har nämligen följt ett exempel i en blogg)...antingen har de glömt det eller förträngt det eller så ljuger de rakt upp och ner!

    2009-07-24 | 12:23:30
    Bloggadress: http://vendelasextioatta.blogg.se/
  • hemma hos Bus säger:

    Hi hi...håller med. Mina killar har varit mjölkvampyrer och jag har ammat dom länge länge pga att dom har varit så sugen på mammamjölk. Båda har eksem, allergi -lillebror har varit jätteallergisk för födoämnen så vi har haft adrenalinsputor hemma plus att både killarna har astmabesvär, den ena mer och den andra mindre. Tummen upp för såna här diskussioner för även om jag ammat mina så har dom absolut inte varit friskare än kompisarna som flaskmatades ;O)



    Håller med dig, det var synd att vi inte hann träffas men det går flera tåg, det är jag helt säker på. Må så gott. Kram till dig

    2009-07-24 | 15:31:22
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Nina säger:

    Tjingeling!



    Ja en om det bara blir en två dagars semester så är det bättre än inget!

    Jag hoppas att det iaf blir uppehåll!



    Nu över till "debatten".

    Jag hel ammade Melvin till han va 7 månader och han har inge allergier eller eksemer. Men det tror jag inte beror på att jag ammat han. Flaskbarn mår nog minst lika bra som barn som blivit ammad.

    Dömer ingen! Alla gör ju som dom tycker känns bäst!Jo förresten, jag dömer dom som skiter i amningen och ger flaska bara för att dom ska kunna ha barnvakt och va ute och supa!! Men det är en helt annan diskussion!

    Sam är snart 6 månader och vägrar ta flaska eller äta annan mat. Så för min del har jag inte haft något annat val än å amma. Och jag älskar att amma =) Sen hoppas jag att han kommer va lika frisk som sin storebror!



    Kram kram

    2009-07-24 | 18:20:59
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Jag ammade inte luran länge, hade helt enkelt inte nog med mjölk, så det blev ersättning från 4 månader - och hon är frisk som bara den ;-P Och tack för tipset om playdohleran, den verkar ännu bättre än trolldeg! Kram

    2009-07-24 | 18:45:58
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Vendela svarar Bus, Nina, Therese säger:

    BUS: Oh vad jag önskar att någon "amningsprofet" skulle kika in här och läsa alla era exempel på att de har fel, fel, fel ;-)



    ...och ja visst går det fler tåg, som tur är ;-)



    NINA: Då har vi precis samma inställning i detta, och bra att du trivs med att amma; man ska trivas med det man väljer :-)



    THERESE: Ja, att de blir friska har ju helt klart med annat att göra än om de ammats eller ej. Den saken står ju klar efter alla svar ;-)



    2009-07-24 | 19:06:14
    Bloggadress: http://vendelasextioatta.blogg.se/
  • Erika säger:

    Jo, visst är det fint där?! Morbrodern & hans sambo har huserat där i många är, men vi har aldrig kommit oss för att ta oss dit förrän nu!



    Ang. ditt debattinlägg så tycker jag inte att man SKA eller MÅSTE amma. Alla är vi olika, och för vissa går det helt enkelt inte, eller känns inte bra av någon anledning.



    Jag tror inte att det ha någon betydelse för hälsan. Huvudsaken är att modern & barnet mår bra & trivs med sin lösning!



    Media driver oss föräldrar til vansinne med sina reportage om hur den "perfekta föräldern" ska va. Fast jag orkar inte bry mig så hårt...men jag förstår att det är jobbigt för många!



    Hoppas att du haft en härlig sommar!

    2009-07-26 | 16:41:03
    Bloggadress: http://tallbacka.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Jag håller med dig helt i detta, även om jag själv ammade. :-) Det är upp till varje familj att välja det som passar dem.

    Jag kunde helamma i 4 månader, sen började min dotter gå ner i vikt fast jag nästan ammade dygnet runt. BVC tyckte jag skulle börja med ersättning men dottern ratade detta, så jag fick börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. På FL (jepp, håller till där jag med.. ;) ) så blev det ju ett jäkla liv. Men vad skulle jag göra? Hon gick ner i vikt och behövde få i sig näring! Sen delammade jag i totalt 8 månader innan hon nästan slutade av sig själv. Har även jag en dotter som nästan aldrig är sjuk! Inga allergier utan mest vanliga förkylningar som inte är värre än att hon kan gå på dagis ändå.

    Nej som sagt, man gör det som känns bäst och fungerar bäst. Jag minns att amningen var ett helvete i början, såriga bröstvårtor och gråt varje gång det var dags. :(

    2009-07-26 | 20:29:36
  • Hälsogudinnan - din inspiration till ett hälsosamt liv! säger:

    Hej! står i din header att du vill gå ner i vikt.. vill därför tipsa dig om min blogg som handlar om hälsa, välmående, nyttig kost, träning etc.. jag vill inspirera andra människor till ett hälsosammare liv!

    Kika gärna in och se om du gillar bloggen!

    2009-07-27 | 13:27:05
    Bloggadress: http://halsogudinnan.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ja det blev ju en hel del inhandlat på IKEA. Det mesta har redan åkt iväg till stugan =)



    Kan då inte begripa vart min ork tagit vägen?? Är helt handlingsförlamad... Har då aldrig varit med om liknande! Trist!



    Hoppas du hittar massor av roligt på din ikea tripp!



    Kramkram

    2009-07-27 | 13:40:45
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här: