♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Förhatliga sommartid!

Kategori: Allmänt



Inatt är det dags igen - att ställa fram klockan en timme. Jag har aldrig förstått mig på denna idioti. Tycker inte om det. Det är bara nackdelar, inga fördelar.

1. Det är nog ljust som det är med "vintertiden". Jag vill gärna ha åtminstone skymning när jag går och lägger mig, vill inte att solen ska skina oförtrutet från en klarblå himmel när det är sen kväll! Vad är det för nytta med det? Räcker det inte med att det är ljust fram till cirka 21? Varför måste vi ställa om den förbannade klockan så solen lyser fram till 22-23???

Är det en varm solig dag så tar det en hel timme extra innan man slipper den värmande solen mot fönstren, rullgardiner och persienner kan ju inte stänga ute all värme tyvärr.

2. Det är bara besvär för alla parter. Vi vanliga dödliga ska ställa om alla klockor och apparater i hemmet; men tänk hur tokigt det blir med alla tidtabeller tex? och hur tokigt blir det inte för alla nattarbetare? Det är så lagom roligt att jobba natt när vi ställer om klockan till vintertid på hösten; då får de jobba en hel timme extra!

3. Det tar några dagar att ställa om sig till den nya tiden; framförallt när man har småbarn märker man att det kan bli väldigt tokigt de första dagarna.

Jag vill ha vintertiden jämt. Vi slipper besväret med klockomställningen och behöver inte ha så förbannat ljust till in på nätterna.

Jag bojkottar earth hour - önskar jag kunde bojkotta sommartiden med.....

                                   Vad tycker DU om sommartiden?

Kommentarer

  • solochmoln säger:

    Just det! Det hade jag helt glömt bort, tack för att du påminnde mig :)

    Själv tycker jag det är jätte skönt när det blir ljusare på kvällarna, får så mycket mer energi då och kan ta långa kvällspromenader.. Men visst kan det kännas onödigt att ställa fram/tillbaks klockan två gånger under året..

    2009-03-28 | 12:00:32
    Bloggadress: http://solochmoln.blogg.se/
  • Kia säger:

    Jag gillar inte heller denna klockomställning. Speciellt inte när jag ska jobba till kl 22 ikväll och börja 7 imorn. Vipps försvann en av mina välbehövda sovtimmar!!!! grrr! Blir inte mindre negativ! Kram

    2009-03-28 | 14:14:13
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com
  • Ida säger:

    Ja jag får väl hoppas att det blir ståtliga blommor av dem :-) Fröna köpte jag på konsum :-)

    2009-03-28 | 14:24:20
    Bloggadress: http://idasusanne.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Usch det verkar bara var jag som missat de med tiden.. Vad är jag någonstans då?? Förstår inte att jag inte har hört någonting heller...



    Jo nog kommer det bli disskutioner med den lilla..

    Fast för mig blir det bättre, eftersom jag tycker om att promenera på kvällarna...



    Hoppas helgen varit fin vännen...



    Kramar om

    2009-03-29 | 01:07:36
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Ja, det är mest bökigt tycker jag :-( Springer fortfarande runt och ställer om klockor morr



    Kram

    2009-03-29 | 15:03:57
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Sanna säger:

    Tack vännen! jag blir aldeles tårögd av vad du skrev..Det värmde verkligen mitt hjärta ska du veta..



    Kramar om dig underbara Vendela..

    2009-03-29 | 20:26:58
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Oh, jag tycker om att man ställer om eftersom chansen att jag ens ska få se en gnutta ljus under dagen blir mycket större nu när vi ställt om klockan! :-D Eftersom jag jobbar hela dagen för det mesta, morgon till kväll så är det trevligt att slippa köra hem i mörkret på kvällen. Dessutom blir det förhoppningsvis mörkare längre på morgonen, vilket innebär att min lilla ängel vaknar liiiite senare än vad hon har gjort den senaste tiden... ;)

    2009-03-29 | 20:27:13
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • Nina säger:

    Ja det är bökigt det här med att man ska ställa om klockorna. Å vi som fått in sån bra rutin på Sam. Men ikväll vill han inte somna sin vanliga tid för det är ju egentligen inte hans vanliga tid! Grrr!

    fst jag tycker det är härligt att det blir ljusare =)



    Ja barnen har bättre minne än oss gamlingar! Å



    Jag som just nu lider av amningshjärna va inte svår att vinna över!



    Sov så gott! Natti natti kram kram

    2009-03-29 | 22:17:06
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här: