♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Nu är det gjort

Kategori: Allmänt

Nu har Olivia fått sin spruta, och det gick bara bra. Få se nu om hon kommer behöva en andra dos om några veckor, de har inte bestämt sig ännu. Hoppas inte.

När vi kom till vaccinationscentralen igår höll vi på att få en chock! Jag hade förberett mig på att det skulle vara kö såklart, men jag hade inte förberett mig på att det skulle vara en kö som ringlade sig från själva byggnaden och 250 meter, minst, långt utefter gatan!! Det var helt hysteriskt, folk och bilar överallt! Ändå var vi där en kvart innan de skulle börja.

 Vi tänkte att vi kommer aldrig att hinna fram förrän de stänger, eller så tar vaccinet slut, men så fort vi hade ställt oss i kön så började det genast röra sig framåt och det blev som en psykologisk effekt; det kändes bra att nästan hela tiden få röra sig framåt. Så den timme det tog utomhus innan vi kom in i själva byggnaden gick förvånansvärt snabbt! En timme och en kvart; sedan var vi på väg därifrån och utanför var kön bakom oss minst lika lång fortfarande!

Hörde att en del fick vända hem för att återkomma idag. Märk väl att det enbart var barn 6 månader - 6 år som vaccinerades, vi föräldrar får snällt vänta tills den 26 november. Hade varit skönt att få göra bort det på samma gång istället för att måsta åka dit och köa igen; men det är ju förståeligt att det inte skulle gått. Då hade det ju tagit minst dubbelt så lång tid.

Det var en märklig känsla att stå där, sånt här får vi väl bara uppleva en gång under vår livstid. Någon beskrev att det kändes som att stå i kö till en gaskammare, men det var väl ändå att ta i, men det kändes verkligen hysteriskt. Nästan lite krigskänsla, kanske som att stå i en brödkö??


(Här är en bild på en del av kön lånad från ekuriren.se)


Jag har nu precis kommit hem efter att ha lämnat av Olivia på dagis och tagit en långpromenad på vägen hem. Jag har verkligen kommit in i en bra rutin nu, promenerar 3- 4 gånger i veckan och det känns så otroligt bra. Känner mig faktiskt piggare och tycker jag orkar mer.

I övrigt så har jag inte så mycket att förtälja. Dagarna rullar på. Tänk; snart är det advent och då svoschar det bara till så är det jul!! Jag tror jag måste följa Therese råd och göra en planeringslista nu fram till jul. Listor har ju också en synnerligen psykologisk effekt; det skänker en känsla av kontroll vilket väl på de flesta av oss verkar både lugnande och avstressande, och det behövs ju verkligen så här inför julen, eller hur?? :-)

                                                    Kram på er!

Kommentarer

  • Sockenvägens Söta säger:

    Hi, hi lsitor är suveräna, å ja för tusan inte ska julens mys slösas bort med stress å städning?! Då ska man bara njuta, mysa, pyssla å möjligtvis sträcka sig till att baka lite ;-) Kram kram

    2009-11-18 | 10:31:55
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    Tror att jag bestämt mig för att jag och Melvin ska vaccineras. Men inte Sam... Känns för osäkert att ge han vaccin! Sen har dom inte fått klartecken här heller att ge små barn vaccin!

    Ska ikväll skriva ner allt som ska bakas, blir nog min enda lista =)



    Tack för dina fina ord! Ja jag vet inte riktigt va det ska bli för nått, men en stoooor mormors filt eller nått sånt kommer det bli!

    Ja jag måste ju säga att det är många som är kreativa och pyssliga här i Dorotea men tycker INTE att jag är det! Är mest bara lat!



    Kramar!

    2009-11-18 | 21:18:47
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Sockenvägens Söta säger:

    Oj vilken kö!!! tur man bor i lilla Dorro :-) Där ryms man i väntrummet iaf :-) Och ang Erns så vet jag inte om det är nya program på G, men de gamla kommer definitivt att gå i repris precis som Leilas som visst redan startat. Massor med kramar till dig!!!

    2009-11-19 | 07:48:48
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • hemma hos Bus säger:

    Vad skönt när det väl är gjort.

    Håller absolut med dig i att man blir så trött på alla mediers skrivande. Inte underligt att det säter griller i huvudet på folk hur dom ska göra.

    Jag har varit tveksam trots att jag hela tiden utsätter mig för väldigt sjuka patienter. Igår fick dock barnen sitt vaccin så jag har bestämt mig för att ta det själv också. Tyvärr så ser man ju lite grann av verkligheten i mitt jobb ;P Ändå tvekar jag. Hm! Skumt va?

    Vad du är hurtig. Du har verkligen kommit in i en rutin nu. Hurra!!!

    Må så gott. Kram kram

    2009-11-19 | 11:24:42
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Andrea säger:

    Ja, men vilken tur att han hittade åt böckerna! Vilken panik jag skulle ha drabbats av om det hade varit jag :P



    Vad kul att höra att det gått bra för Olivia att vaccinera sig, hon har inte fått ont nånstans ? Jag fick träningsvärk i min "vaccinations-arm".



    Och var stolt över dig att du är så otroligt duktig på att motionera. Tycker du gör det superbra!



    Kram!

    2009-11-19 | 19:46:14
  • Bantarbritta säger:

    OJ! :o Här har det varit lugna gatan tills nu när "ickeriskgruppen" fick vaccinera sig.

    När jag var iväg så var det kanske tre pers före mig i kön, men så hade de säkert 10 vaccinationsbord samtidigt och arbetade väldigt bra enligt löpandeband principen.

    På dotterns bvc hade de delat upp det så bra att de tog alla femåringar födda i en viss månad mellan tex 14-15, på så sätt slapp de köbildningar. Det var bara två barn före oss i kön så det gick smidigt det med.

    Ja, så vi har som sagt vaccinerat oss. Jag vågar inte riskera att utsätta mig för faran som ev kan uppstå när jag både är gravid och rejält överviktig. Eftersom jag kommer att vara höggravid i början av nästa år då influensan säkert fortfarande hänger i luften och dessutom jobbar utsatt i butik och träffar en massa människor varje dag så tar jag inte risken. Jag HOPPAS det var rätt beslut, men efter en massa övervägande och rådfrågningar så känns det ändå rätt ok. Och när jag vaccinerade mig själv så kändes det bäst att vaccinera dottern. Jag har ju inte stått över de andra vaccinationerna och den här ska ju vara uppbyggd på liknande sätt och forskningen HAR ju kommit framåt efter nevrosedynkatastrofen... Sambon har även han tänkt att vaccinera sig framöver när hysterin börjar lägga sig, för bebisens skull, så vi åtminstone minskar risken att dra hem något och smitta den.

    2009-11-22 | 10:16:16

Kommentera inlägget här: