♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Halloween vs Alla Helgons Dag

Kategori: Allmänt



I år infaller Halloween och Alla Helgons Dag på samma dag; nämligen imorgon lördag 31/10. I USA firas Halloween alltid den 31 oktober men vår Alla Helgons Dag skiftar ju datum någon dag hit eller dit år från år.

Det råder ju mycket delade meningar kring Halloween. Många, speciellt äldre, tycker det är hemskt. Själv gillar jag både Halloween och Alla Helgons Dag.

Jag tycker Halloween är kul med alla pumpor, spindlar, döskallar o s v. Det är ju en kul anledning till en fest i det mörka höstmörkret. Tycker man det är opassande att besöka graven och ha fest samma dag så kan man ju alltid ha festen dagen före.

Alla Helgons Dag är istället en dag för eftertanke, då vi ägnar våra bortgångna nära och kära lite extra omtanke; tänder ljus och smyckar på graven.

Eftersom jag bor så långt "hemifrån" så kan jag tyvärr inte besöka min mors grav, och inte mina andra anhörigas gravar heller för den delen, men jag tänder istället ett ljus för henne härhemma. Egentligen är ju inte själva besöket vid graven det allra viktigaste, eftersom de avlidnas själar finns runtomkring oss var vi än befinner oss. Ialla fall vill jag tro det :-)

Så hur ni än tänker fira helgen; hoppas den blir fin!

                                    KRAM OCH TREVLIG HELG!

                                           

Kommentarer

  • Malin säger:

    För mig kan den engelska Halloween kvitta, men All Helgonas Dag firar jag genom att tänka på de anhöriga som har gått bort. Men tyvärr kan jag inte heller besöka gravarna.



    Ha en bra dag! Kram



    2009-10-30 | 12:51:52
    Bloggadress: http://malinjoe.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Tack för klappen, den värmde. :)

    Jag håller med dig angående halloween, en kul grej men klart man kan ägna sina bortgångna en tanke på söndagen. :)

    2009-10-30 | 22:13:59
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg.se/
  • hemma hos Bus säger:

    Hej!

    Vilka härliga pumpor :O)

    Jag håller med dig vad gäller ljusen på kyrkogården. Jag går ofta dit men man kan ju tända hemma och tänka på dom man saknar. Det är ju lika bra.

    Vilket härligt tips det där med kalendrarna. Jag sydde en kalender som jag har använt mig av men ifjol bojkottade jag den och det blev legokalendrar istället. Jag tycker att det är svårt med smågrejor till killarna så legokalendern blev super.

    Hoppas att ni har en mysig helg. Vi kom hem igår kväll och det var riktigt skönt. Må så gott och kram :O)

    2009-10-31 | 18:44:49
    Bloggadress: http://ulriksfors.blogspot.com
  • Monika säger:

    Vi har tänt ljus för våra anhöriga också. Hoppas att er Halloween varit bra. Hälsa familjen!

    2009-10-31 | 22:25:22
  • Sockenvägens Söta säger:

    Nu finns limekakereceptet ute :-) Kram

    2009-11-01 | 14:37:45
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Nina säger:

    Hoppas helgen varit fin och mysig och kärleksfull =)

    Våran helg har varit toppen bra. Förutom att Sam fortfarande är förkyld!

    Och att Mikael for på jobb idag. Tomt utan han =(



    Kram kram

    2009-11-01 | 22:03:44
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/

Kommentera inlägget här: