♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Onsdag 1/12

Kategori: Allmänt

Hugaligen vad kallt det är nu på morgonen, -19 grader! Sambon har nyss gått med Olivia till förskolan, glad att jag slipper gå ut nu direkt på morgonen....brrrrr.

Det går bra för henne i förskolan nu, efter en tuff start i höstas. Vet inte vad som hände i våras, för det började de sista veckorna på dagis. Hon ville plötsligt absolut inte gå, hände bara från en dag till en annan! och detta efter att alltid ha trivts som fisken i vattnet där. Det konstiga var att det började precis dagen efter det att de varit och hälsat på i förskoleklassen där de skulle börja till hösten. Kanske en kombination av 6-årskris och en "ångest" för att lämna dagis för något nytt??

Iallafall så började hösten likadant. Det var tufft de första veckorna, med tårfyllda avsked. Efter ett tag så kräktes hon t o m - antingen hemma när vi skulle gå eller på vägen dit. Tyckte så synd om henne, men jag visste ju att det inte fanns någon återvändo. Lät jag henne vara hemma skulle det bara vara att skjuta upp det svåra. ..och förskolan är ju förvisso inte obligatorisk, men ändå viktig att gå eftersom det är som en brygga mellan dagis och skola...

Nu sedan några veckor verkar dock krisen vara över, och det är så otroligt skönt och gör mig så varm om mammahjärtat att ha fått tillbaka vår "gamla" Olivia, och se henne glad och sprudlande igen på morgnarna. Hon längtar verkligen till skolan nu :-) och har kommit igång med att frukost igen på morgnarna. Ja det känns riktigt, riktigt, riktigt bra :-)

Hon är 6½ år nu, tiden går fort! Hon har börjat läsa så smått redan, blir nästan förbluffad ibland över vad många ord hon kan läsa ut, även lite längre och krångligare ord. Stolt är man iallafall över sin lilla älskling :-)



Största kärleken i mitt liv <3 , vid morfars sommarstuga i somras.


~~...~~

Måste ju också berätta om "julklappen" jag var och köpte till mig själv häromdagen: nämligen Laila Bagges "Rock you". Var in dagen före och sprutade på mig ett litet doftprov. Jag är nämligen lite överkänslig för vissa parfymer, "kärringparfymer" som jag brukar kalla dem ha ha . Såna där starkt doftande parfymer som lite äldre damer verkar ha en viss förkärlek för. Blir tung i huvudet och illamående av dem :(  , men denna var underbar! Gillade doften skarpt och den var inte det minsta påträngande och stark, utan lagom helt enkelt! Dessutom förpackad i en riktigt läcker förpackning; en rund liten låda med handtag.


Så här står det i produktbeskrivningen:

"Laila Bagge You Rock Edt är en fruktig och blommig doft med en rockig boudoir stil. Doften öppnar med blå hallon och söt apelsin för att fortsätta med noter av jasmin och ros i hjärtat. Doften avslutas med dom varma noterna av bärnsten, mysk och sandelträ.

TOPPNOT
Blåhallon, apelsin, annanas, citron och lime

MELLANNOT
Jasmin, hallon, ros och röda tropiska frukter

BASNOT
Bärnsten, mysk, sandelträ, iris och viol"



Nej, nu ska jag "hoppa in" i duschen, och sedan fortsätta pyssla lite härhemma. Ska bl a beställa fotokalendrar som ska bli julklappar till släkten, samt beställa julkort med foto på Olivia!

Vad ska ni hitta på idag?

Kommentarer

  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Så skönt att det ordant sig för Olivia å hon är sig lik igen :-) Å nu kommer vi att dofta lika underbart du å jag ;-) KRAM

    2010-12-01 | 09:41:08
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Bantarbritta säger:

    Vad jobbigt Olivia verkar ha haft det, det är aldrig kul när de är ledsna och inte vill till dagis/skola, Olivia verkar dessutom haft det extra svårt. Tur att det har ordnat upp sig!

    Min tjej vill faktiskt inte gå till skolan (men verkar ha jättekul där) men jag tror det handlar om morgontrötthet och 6årskrisen i hennes fall, och att hon märker att jag är hemma hela dagarna så hon gärna vill vara det med,även om det är hundra gånger tråkigare att vara hemma med mig å lillebror. ;) Hon tycker inte heller att hon lär sig något, vilket kanske är delvis sant eftersom hon och en tjej till ligger lite före i skriva, läsa och matte, men fröknarna har lovat att ge dem lite större utmaningar så jag hoppas de gör det också, annars kan man lätt få barnen att bli uttråkade och det är nog ingen bra start...

    Ojoj vilken uppsats, haha, men så kul att våra är lika gamla. Är hon någe sexårstrotsig annars? Här har det börja lugna sig nu, men ibland växer hornen ut på riktigt. ;)

    2010-12-01 | 10:55:18
    Bloggadress: http://bantarbritta.blogg
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Jupp, bagge it is! :-D

    2010-12-01 | 11:06:29
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • J I L L I Z säger:

    Hejsan, hoppas du haft en bra Onsdag :D

    2010-12-01 | 22:51:42
    Bloggadress: http://jilliz.blogg.se/
  • Nina säger:

    Men så skönt att det vänt för henne. Jobbigt att hon skulle må så där! Huvva!

    Ja kärleken till barnen är så oerhört stark och stor! Får ont i hjärtat nästan av all kärlek!

    Trots bråk och tjafs så är dom helt underbara mina pojkar! Fast Anton bråkar ju ingenting än så länge!



    Tror bestämt att jag måste ta och prov lukta på Laila Bagge´s parfym!

    Skulle va kul att pröva nått nytt.

    Natti natti <3

    Kram!

    2010-12-01 | 23:01:43
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Tack för att du iddes klicka, får gärna göra det i dag igen :-) Kram!

    2010-12-02 | 07:30:39
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Ha ha skriv itne så där får ju prestationsångest (!) asg Har ju 22 inlägg till att knåpa ihop med Gunnar å vidare hjälpsam är han inte... ler KRAM

    2010-12-02 | 08:41:51
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Näe, brandstationen vann :-/ Men försvann då ur dagsetapptävlingen så då leder ju jag ;-P Men ska nog inte ropa hej, blir nog omkörd innan morgondagen... suck KRAM å tack för att du klickar <3

    2010-12-02 | 13:16:51
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Min blogg är en virituell hyssbok, men ska nog även ta å göra en i bokformat som hon kan få då hon blir stor! :-D Kram

    2010-12-03 | 09:42:46
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Therese - Sockenvägens Söta säger:

    Ja både jag å gubben har suveräna föräldrar som ställer upp till 100% för oss och barnen, guld värt att ha dem omkring oss, ka ntänka att du saknar de dina där nere... KRAM KRAM

    2010-12-04 | 09:31:56
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/

Kommentera inlägget här: