♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Provat ett nytt recept idag: köttfärsgryta

Kategori: Recept



Ingredienser 4 port: (vissa ändringar av undertecknad)

2 gula lökar (jag tog bara 1)
1 msk margarin el. smör
500 g köttfärs
1 burk (400 g) krossade tomater
2 röda paprikor (jag tog 1 stor)
2 vitlöksklyftor (det uteslöt jag)
2 köttbuljongtärningar
Salt/peppar efter smak
Paprikapulver (mitt initiativ, ej i receptet)
1-2 msk tomatpuré (jag tog 2 msk chilisås)
3 normalstora morötter (jag tog 1 stor)
3/4-1 kg potatis (jag tog 6 normalstora)

Så här gör du:

Skala och finhacka löken . Stek lök och köttfärs i matfettet i en stekpanna. (Jag hade en stekgryta). Skölj, kärna ur och strimla paprikorna. Häll de krossade tomaterna i pannan. Tillsätt paprika och pressad vitlök, buljongtärningar, tomatpuré och kryddor. Låt koka ihop. Skala potatis och morötter och skär i skivor. Blanda alltsammans i en gryta och låt sjuda ca 20 min under lock.  (Jag kan säga att det tar betydligt längre tid än 20 min innan rotsakerna är mjuka, jag kokade i cirka 40 minuter). 

--------------------------------------------------------------------------------------
Hur smakade det då?:

Jo, samtliga vi tre tyckte att det var en jättegod rätt som kommer att tillagas fler gånger. Den påminner faktiskt inte så lite om chili con carne - förutom potatisen och morötterna som ju inte ingår i chili con carne. 
Fettsnål är ju denna rätt också - inte att förakta för oss tjockisar på väg neråt ;-)

Bon apétit!
 

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Men vännen! Det är ju jätte bra, och är det morgonvikt så kanske det inte är något alls. För det går fort på dagen som jag lägger på mig. Bravo



    Men vad gott de såg ut, blev jätte sugen. Det ska jag göra, får räkna ut de på points bara, men det är ju bra saker som är med.



    Kul att du lägger ut recept, det älskar jag. För jag tappar fort ideer vad jag ska laga för mat...



    Forsätt med de är du snäll, men vänta med bakverken tills mitt sug är borta. Skrattar.....



    Kramar om dig

    2009-01-07 | 18:08:49
    Bloggadress: http://sannasuppner.blogg.se/
  • Kia säger:

    skratt Ja, de är ju något som händer oss alla... ;) Hon har berättat för alla hon träffat om händelsen...

    Läste någonstans att du har anknytning till Dorotea? Nyfiken blev jag men jag förstår att du vill vara anonym....

    Kram

    2009-01-07 | 19:42:56
    Bloggadress: http://4barnsmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här: