♥ Vendelas liv ♥

Deus, dona mihi serenitatem accipere res quae non possum mutare, fortitudinem mutare quae possum, atque sapientiam differentiam cognoscere.

Tigerkaka med mintchoklad

Kategori: Recept

....och när jag ändå håller på - så slänger jag ut ännu ett recept - denna gång ett bakverk:

Tigerkaka med mintchoklad

50 g smör
3 dl (180 g) vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
2 ägg
2 dl strösocker
1 dl mjölk
Smör och ströbröd till formen
150 g mintchoklad, tex After Eight

Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer minst 1,5 liter. Smält smöret till kakan. Mät upp och blanda mjöl och bakpulver. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp. Sikta ner mjölblandningen i äggvispet tillsammans med mjölken och smöret. Rör ihop till en jämn smet.

Smält försiktigt mintchokladen i en bunke i mikrovågsugn eller över vattenbad. Häll hälften av smeten i formen och rör ner den smälta mintchokladen i resten av smeten. Häll även mintchokladsmeten i formen och dra några varv med en gaffel så att ett mönster bildas.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i cirka 35 minuter för en något kladdig kaka, och 5-10 minuter längre om du vill ha den genomgräddad. Vänd kakan uppochner på ett bakplåtspapper eller ugnsgaller, låt svalna ett par minuter och lossa sedan formen.


....och så har jag då en lite pinsam bekännelse *host,host*. Jag bakade denna kakan ikväll och misslyckades fatalt! Fråga mig inte vad som hände! Jag hade kakan i ugnen upp emot 45 minuter och var rätt säker på att den var klar. Provstack den och den verkade klar, men så när jag vänder den upp och ner så är det mera likt en kladdkaka :-(

Så - bara så ni vet - den behöver gräddas längre än en vanlig sockerkaka.......(men det blev en god kladdkaka ;-)  )

Kommentarer

  • Nina säger:

    Underbara nyheter! Ska njuuuta av solen och värmen då! Ska se till att lägenheten är städad och att tvätt högen är borta tills dess så jag bara kan softa och njuta =)

    Inte så ofta det är soligt och varmt häruppe så det gäller att ta tillfället i akt!



    Sov så gott!

    Kram kram

    2009-05-26 | 23:51:14
    Bloggadress: http://ninuz.blogg.se/
  • Therese - Lurans blogg säger:

    Vilket gudomligt recept, vattnas i munnen bara jag läser det ;-) Ska prövas kanske redan till mrosdag :-) Kramar i massor vännen!

    2009-05-27 | 07:40:16
    Bloggadress: http://lurans.blogg.se/
  • Malin säger:

    Åh vad gott det låter!

    2009-05-27 | 08:59:04
    Bloggadress: http://malinjoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här: